ΧΡΟΝΙΟΣ ΠΟΝΟΣ - ΚΡΑΝΙΟΪΕΡΗ ΘΕΡΑΠΕΙΑ

Ισχυρή η αποτελεσματικότητα της Κρανιοϊερής Θεραπείας στην αντιμετώπιση του χρόνιου πόνου. Οι ασθενείς που υποφέρουν από χρόνιο πόνο αυξάνονται παγκοσμίως, ενώ οι δυνατότητες της φαρμακευτικής αγωγής παραμένουν περιορισμένες. Έτσι, όλο και περισσότεροι αναζητούν βοήθεια μέσω της Κρανιοϊερής θεραπείας. Συνήθως οι ασθενείς αυτοί υποφέρουν από πόνο στη μέση, πονοκέφαλο και ημικρανία.

Η Κρανιοϊερή Θεραπεία είναι μια ήπια Χειροθεραπεία, που επιδρά μέσω του συστήματος της περιτονίας αξιοποιώντας τη δυνατότητας του σώματος για αυτοθεραπεία. Έχει τη ρίζα της στην Κρανιακή Οστεοπαθητική, ενώ εμπνευστής της ήταν ο Αμερικανός Οστεοπαθητικός Dr John Upledger,Do. Το Διεθνές Ινστιτούτο Upledger (The Upledger Institute International), ευθυγραμμιζόμενο με τις νέες επιστημονικές έρευνες, συνεχώς εξελίσσει τα πρωτόκολλα και τη θεώρηση της Κρανιοϊερής θεραπείας, εστιάζοντας στην ασφάλεια, στην αξιολόγηση και στην θεραπευτική επίδραση.cranial sacral therapy1Στο πλαίσιο αυτό αυξάνεται ο αριθμός των τυχαιοποιημένων ελεγχόμενων δοκιμών σχετικά με την Κρανιοϊερή θεραπεία. Μια πρόσφατη συστηματική ανασκόπηση και μετανάλυση, τυχαιοποιημένων ελεγχόμενων δοκιμών, για την επίδραση της Κρανιοϊερής θεραπείας στον χρόνιο πόνο, έδειξε ενθαρρυντικά αποτελέσματα. Πιο αναλυτικά: Οι Heidemarie Haller, Romy Lauche, Tobias Sundberg, Gustav Dobos και Holger Cramer, στην μελέτη που δημοσιεύτηκε στο BMC Musculoskeletal Disorders. 2020. 21: 1-14 με θέμα: «Craniosacral therapy for chronic pain: a systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials - Κρανιοϊερή Θεραπεία για τον χρόνιο πόνο: μια συστηματική ανασκόπηση και μετα-ανάλυση τυχαιοποιημένων ελεγχόμενων δοκιμών», θέλησαν να αξιολογήσουν συστηματικά τα στοιχεία που αφορούν την επίδραση της Κρανιοϊερής θεραπείας στην αντιμετώπιση τού χρόνιου πόνου.

Έγινε αναζήτηση στις ηλεκτρονικές βάσεις δεδομένων PubMed, Central, Scopus, PsycInfo και Cinahl έως τον Αύγουστο του 2018. Επιλέχθηκαν τυχαιοποιημένες ελεγχόμενες δοκιμές που αξιολογούσαν τις επιδράσεις της Κρανιοϊερής θεραπείας σε ασθενείς με χρόνιο πόνο. Ελήφθησαν υπόψη για την ένταση του πόνου και τη λειτουργική ανικανότητα (πρωτογενή αποτελέσματα) οι τυποποιημένες μέσες διαφορές (Standardized Mean Differences – SMD) και 95% διαστήματα εμπιστοσύνης (Confidence Intervals – CI), χρησιμοποιώντας τη διόρθωση Hedges (Hedges’ correction) για μικρά δείγματα. Τα δευτερεύοντα αποτελέσματα περιλάμβαναν τη σωματική/ψυχική ποιότητα ζωής, τη συνολική βελτίωση και την αίσθηση ασφάλειας. Ο κίνδυνος μεροληψίας αξιολογήθηκε χρησιμοποιώντας το εργαλείο Cochrane.

Αποτελέσματα: Συμπεριλήφθηκαν δέκα τυχαιοποιημένες ελεγχόμενες δοκιμές με 681 ασθενείς, που έπασχαν από: πόνο στον αυχένα και τη μέση, ημικρανία, πονοκέφαλο, ινομυαλγία, επικονδυλίτιδα και πυελικό πόνο. Η Κρανιοϊερή θεραπεία εμφάνισε υπεροχή όσο αφορά την ένταση του πόνου ((SMD = -0.32, 95%CI = [− 0.61,-0.02]), και την ανικανότητα (SMD = -0.58, 95%CI = [− 0.92,-0.24]) σε σύγκριση με τη συνήθη θεραπευτική προσέγγιση στην ένταση του πόνου (SMD = -0.63, 95%CI = [− 0.90,-0.37]) και την ανικανότητα (SMD = -0.54, 95%CI = [− 0.81,-0.28]), σε σύγκριση με την Χειροθεραπεία/ψευδή-Χειροθεραπεία στην ένταση του πόνου (SMD = -0.53, 95%CI = [− 0.89,-0.16]) και την ανικανότητα (SMD = -0.58, 95%CI = [− 0.95,-0.21]) και συγκρινόμενη με ενεργητικές χειροθεραπευτικές προσεγγίσεις. Μετά από έξη μήνες η Κρανιοϊερή Θεραπεία είχε καλύτερη αποτελεσματικότητα στην ένταση του πόνου (SMD = -0.59, 95%CI = [− 0.99,-0.19]), και την ανικανότητα (SMD = -0.53, 95%CI = [− 0.87,-0.19]) έναντι placebo θεραπείας. Όσο αφορά τα δευτερεύοντα αποτελέσματα όλα ήταν σαφώς βελτιωμένα, έξη μήνες μετά, σε ασθενείς που ανήκαν στην ομάδα της Κρανιοϊερής θεραπείας σε σχέση με τις άλλες ομάδες, εκτός της ψυχικής ποιότητας ζωής. Οι αναλύσεις ευαισθησίας έδειξαν ισχυρά αποτελέσματα της Κρανιοϊερής θεραπείας έναντι των περισσοτέρων κινδύνων μεροληψίας. Δεν σημειώθηκαν σοβαρές ανεπιθύμητες ενέργειες.

Συμπεραίνουμε λοιπόν, ότι σε ασθενείς με χρόνιο πόνο, αυτή η μετα-ανάλυση δείχνει σημαντική και ισχυρή αποτελεσματικότητα της Κρανιοϊερής Θεραπείας στον πόνο και τη λειτουργικότητα, με διάρκεια έως και έξι μήνες. Φυσικά απαιτούνται περισσότερες ερευνητικές εργασίες για να επιβεβαιωθεί περαιτέρω η αποτελεσματικότητα της στον χρόνιο πόνο.

Πηγή