ΑΥΧΕΝΙΚΟ ΣΥΝΔΡΟΜΟ - ΚΟΣΤΟΣ - ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

Το Αυχενικό Σύνδρομο είναι μια συνηθισμένη κατάσταση,  δεν απειλεί την ζωή των ασθενών αλλά επηρεάζει τη ποιότητα ζωής τους, προκαλώντας  πόνο και δυσκαμψία που τους αναγκάζει να αναζητήσουν ιατρική βοήθεια, ενώ απουσιάζουν από την εργασία τους για κάποιο χρονικό διάστημα.

Neck.jpegΣτην Ολλανδία εκτιμάται πως το αυχενικό σύνδρομο επηρεάζει περίπου το ένα/έκτο (1/6) των ανδρών και το ένα/τέταρτο (1/4) των γυναικών, ενώ το συνολικό κόστος εκτιμάται σε $686 εκατομμύρια τον χρόνο. Για τον λόγο αυτό αναζητήθηκε ένας περισσότερο αποτελεσματικός και οικονομικός τρόπος αντιμετώπισης αυτού του προβλήματος. Οι θεραπευτικές προσεγγίσεις περιλαμβάνουν, αναλγητικά φάρμακα που δίνουν οι ιατροί, φυσικοθεραπεία και εφαρμογή τενικών Χειροθεραπείας - manual therapy. Σχεδιάστηκε μελέτη για αξιολογηθεί το κόστος σε σχέση με την αποτελεσματικότητα αυτών των θεραπευτικών προσεγγίσεων. Μελετήθηκαν 183 ασθενείς με πόνο στον Αυχένα για χρονικό διάστημα τουλάχιστον δύο εβδομάδων. Σε 60 ασθενείς εφαρμόσθηκαν ήπιοι χειρισμοί κινητοποίησης της σπονδυλικής στήλης (spinal manipulation) με στόχο την βελτίωση της λειτουργικότητας της. Η θεραπευτική συνεδρία διαρκούσε 45 λεπτά, μια φορά την εβδομάδα με μέγιστο αριθμό συνεδριών έξη. Σε 59 ασθενείς εφαρμόσθηκαν φυσικοθεραπευτικές πράξεις και θεραπευτικές ασκήσεις. Η συνεδρία διαρκούσε 30 λεπτά, δύο φορές την εβδομάδα με μέγιστο αριθμό συνεδριών δώδεκα. Σε 64 ασθενείς εδόθησαν οδηγίες και φάρμακα από ειδικευμένους ιατρούς. Οι οδηγίες περιελάμβαναν σωστή εργονομία στις καθημερινές δραστηριότητες, εφαρμογή ζεστών επιθεμάτων, ασκήσεις για το σπίτι και ενθάρρυνση ώστε να περιμένουν την υποχώρηση των συμπτωμάτων. Αν εθεωρείτο απαραίτητο ελάμβαναν φαρμακευτική αγωγή όπως paracetamol ή non-steroidal αντιφλεγμονώδη. Η αξιολόγηση των αποτελεσμάτων περιελάμβανε την εκτίμηση του πόνου, την λειτουργική ανεξαρτησία, την χρησιμότητα και την ποιότητα της ζωής των ασθενών. Το οικονομικό κόστος υπολογίστηκε σύμφωνα με ένα οικονομικό ημερολόγιο που διατηρούσαν οι ασθενείς για ένα χρόνο.

Αποτελέσματα

Η ομάδα της χειροθεραπείας - manual therapy, παρουσίασε ταχύτερη βελτίωση σε σχέση με την ομάδα της Φυσικοθεραπείας και της Ιατρικής φροντίδας μέσα στις πρώτες 26 εβδομάδες, ενώ οι διαφορές ήταν ασήμαντες στις 52 εβδομάδες. Το συνολικό κόστος της ομάδας της χειροθεραπείας ήταν περίπου το ένα/τρίτο (1/3) από το κόστος της ομάδας Φυσικοθεραπείας και Ιατρικής Φροντίδας. Αναλυτικά - Manual Therapy, 447 Euro - Φυσικοθεραπεία, 1297 Euro – Ιατρική Φροντίδα, 1379 Euro.

Συμπέρασμα

Οι τεχνικές Χειροθεραπείας - Manual Therapy είναι περισσότερο αποτελεσματικές και λιγότερο δαπανηρές σε σχέση με την κλασική φυσικοθεραπεία ή την αντιμετώπιση αποκλειστικά από ιατρούς των προβλημάτων που προκαλούνται από το Αυχενικό Σύνδρομο.

Πηγή

Institute for Research in Extramural Medicine, VU University Medical Centre, Van der Boechorststraat 7, 1081 BT Amsterdam, Netherlands