«ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ ΤΟΥ ΠΟΝΟΥ»

Τα τελευταία χρόνια το ενδιαφέρον των επιστημόνων υγείας στρέφεται διαρκώς και περισσότερο προς την ανεύρεση αποτελεσματικότερων μεθόδων ανακούφισης του πόνου. Σοβαρές μελέτες έχουν δείξει οτι το αίσθημα του πόνου, ιδιαίτερα στους πάσχοντες από καρκίνο, δεν αποτελεί μονοδιάστατο φαινόμενο αλλά εξαρτάται και διαμορφώνεται από μεγάλο αριθμό παραγόντων.

9η ΗΜΕΡΙΔΑ: «ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΙΑ & ΟΓΚΟΛΟΓΙΑ»

ΟΓΚΟΛΟΓΙΚΗ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ: ‘Πόνος στον Ογκολογικό Ασθενή’

«ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΑΞΙΟΛΟΓΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΟΥ ΠΟΝΟΥ»

πονος

Η Αξιολογική Ανθρωπολογία, αξιοποιώντας στην ιατρική πράξη βασικές αρχές της Ορθόδοξης Χριστιανικής Παράδοσης, ασχολήθηκε ιδιαίτερα με την διαχείριση του πόνου, μέσω της καλλιέργειας ειδικών δεξιοτήτων και στρατηγικών για την αντιμετώπιση βασικών παραγόντων, οι οποίοι σχετίζονται με την αντίληψη και την διαχείριση του πόνου. Ανέπτυξε εξειδικευμένα εργαλεία για την εκπαίδευση των ιατρών και γενικά των επιστημόνων υγείας, με στόχο την προαγωγή της ψυχικής και εντεύθεν της σωματικής υγείας των ασθενών, η αποτελεσματικότητα των οποίων άρχισε να δοκιμάζεται βάσει των κανόνων της ιατρικής μεθοδολογίας και δεοντολογίας,. Σκοπός της παρουσίασης είναι να συζητηθούν τα πορίσματα των ερευνών που έγιναν στα πλαίσια προγραμμάτων Προαγωγής Ψυχικής Υγείας καθώς και θεραπευτικών παρεμβάσεων, σχετικά με την ενίσχυση συγκεκριμένων «αξιολογικών» νοητικών κατασκευών, οι οποίες δείχθηκε οτι σχετίζονται με τον τρόπο που το άτομο αναπτύσσει της δυνατότητές του για αυτοϋποστήριξη, δημιουργική προσαρμογή σε αντίξοες συνθήκες και αποτελεσματική διαχείριση των προβλημάτων του.

Η πολυπαραγοντική αντιμετώπιση του πόνου, με βάση της αρχές της Αξιολογικής Ανθρωπολογίας, έδειξε ήδη ότι είναι σε μεγάλο βαθμό αποτελεσματική όχι μόνο για την προσωρινή αλλά και την επιδιαρκούσα ανακούφιση του πόνου και των συνοδών συμπτωμάτων από την σωματική και την ψυχική σφαίρα, ενώ παράλληλα διεφάνη να είναι αποτελεσματική στην πρόληψη των επιβαρυντικών παραγόντων που επηρεάζουν το θεραπευτικό περιβάλλον του ασθενούς, και κατ’ αντανάκλαση τον ίδιο τον ασθενή και την προσαρμοστικότητά του έναντι της νόσου και των συμπτωμάτων της.

ΜΑΡΙΑ Σ. ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΟΥ
14 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2009
Αμφιθέατρο Νοσοκομείου «Ο Άγιος Σάββας»

Αθηνά Κατσιμήτρου-Τιγγινάγκα, Mld/Cdt