ΑΓΚΥΛΟΠΟΙΗΤΙΚΗ ΣΠΟΝΔΥΛΟΑΡΘΡΟΠΑΘΕΙΑ

Η Αγκυλοποιητική Σπονδυλοαρθοπάθεια είναι μια φλεγμονώδης ή αρθριτική κατάσταση, που επηρεάζει κυρίως την σπονδυλική στήλη. Είναι αγνώστου αιτιολογίας, αν και οι ασθενείς έχουν ένα κοινό γενετικό παράγοντα (HLA-B27).

spondilite-anchilosante

Σε αυτούς τους ασθενείς με προδιάθεση, μπορεί να εμφανιστεί μετά από λοίμωξη του ουροποιητικού συστήματος. Εμφανίζεται κυρίως σε νέους άνδρες με συμπτώματα οσφυαλγίας. Επηρεάζονται αρχικά οι ιερολαγώνιες αρθρώσεις, ενώ στην συνέχεια μπορεί να επηρεαστούν ο αρθρώσεις των ισχίων, των ώμων και τα γόνατα. Οι σύνδεσμοι που συγκρατούν την Σ.Σ. ασβεστοποιούνται με αποτέλεσμα μείωση της λειτουργικότητας και δυσκαμψία για να καταλήξει τελικά στην χαρακτηριστική αυχενοθωρακική κύφωση. Κάποιοι ασθενείς εμφανίζουν φλεγμονή στα μάτια (ιρίτις), ενώ σε περισσότερο σοβαρές καταστάσεις επηρεάζονται οι καρδιακές βαλβίδες. Η έναρξη είναι συνήθως βαθμιαία με πόνο στην μέση, στις ιερολαγώνιες αρθρώσεις και τους γοφούς. Συχνά παρατηρείται πρωινή δυσκαμψία στην μέση, ενώ προοδευτικά τα συμπτώματα επεκτείνονται σε ολόκληρη την σπονδυλική στήλη.

ΔΙΑΓΝΩΣΗ

Τις περισσότερες φορές η διάγνωση καθυστερεί, καθώς τα συμπτώματα συγχέονται με περισσότερο συνηθισμένα προβλήματα της μέσης. Το λεπτομερές ιστορικό, η κλινική εξέταση, οι εργαστηριακές εξετάσεις, η ύπαρξη του γενετικού παράγοντα HLA-B27 στον ασθενή, ο ακτινογραφικός έλεγχος όπου παρατηρούνται χαρακτηριστικές αλλοιώσεις, είναι η μεθοδολογία που θα μας οδηγήσει στην αναγνώριση της πάθησης.

ΘΕΡΑΠΕΙΑ

Η σοβαρότητα των συμπτωμάτωνosso 1 00921 διαφέρει από ασθενή σε ασθενή.  Σημαντικό ρόλο για την θεραπεία έχει η έγκαιρη διάγνωση, που μπορεί να ελαχιστοποίηση τα χρόνια του πόνου και της αναπηρίας.  Η φαρμακευτική αγωγή περιλαμβάνει κυρίως μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη φάρμακα για την αντιμετώπιση του πόνου. Καθοριστικό ρόλο στην ποιότητα της ζωής του ασθενή έχει η διατήρηση της λειτουργικότητας της Σ.Σ.. Για τον λόγο αυτόν η σωστή στάση του σώματος σε όλες τις δραστηριότητες του ασθενή, παράλληλα με ένα ειδικά σχεδιασμένο πρόγραμμα ασκήσεων αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής του. Το κολύμπι συνήθως βοηθάει στην διατήρηση της λειτουργικότητας.
Η διατροφή πρέπει να είναι πλούσια σε πρωτεΐνες, φρούτα, ψάρια, κρέας και όσπρια. Μεγάλη προσοχή στην διατήρηση το ιδανικού βάρους. Δεν συνίσταται το αλκοόλ και το κάπνισμα.  Αντενδείκνυται η εφαρμογή τεχνικών χειροπρακτικής ή οστεοπαθητικής. Αντίθετα μπορούν να χρησιμοποιηθούν άλλες εναλλακτικές θεραπείες όπως είναι ο βελονισμός, η ομοιοπαθητική, η αρωματοθεραπεία, η ρεφρεξολογία κ.α. Σημαντική βοήθεια σε αυτούς τους ασθενείς μπορεί να προσφέρει η Κρανιοϊερή Θεραπεία του Dr John Upledger, καθώς ενισχύει την λειτουργία του αμυντικού μηχανισμού του σώματος και βελτιώνει την κινητοποίηση των υγρών του σώματος (άρα την καλύτερη απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών και την απομάκρυνση των άχρηστων προϊόντων του μεταβολισμού), χωρίς να προκαλεί επιβάρυνση στις πάσχουσες αρθρώσεις.

ΠΟΡΕΙΑ ΤΗΣ ΝΟΣΟΥ

Η πορεία της νόσου δεν μεταβάλλεται με καμιά θεραπευτική αγωγή. Χρειάζονται από 10 μέχρι 20 χρόνια για την εμφάνιση της κλασσικής παραμόρφωσης της αυχενοθωρακικής κύφωσης. Άλλοτε μπορεί να υπάρχει γρήγορη εξέλιξη και άλλοτε περιορίζεται μόνο στις ιερολαγώνιες αρθρώσεις.

Η πρόγνωση σε σχέση με την ανακούφιση από τον πόνο και την διατήρηση της λειτουργικότητας των αρθρώσεων της Σ.Σ. είναι γενικά καλή. Οι περισσότεροι ασθενείς είναι ικανοί να εργάζονται, σε σχετικά ελαφρά επαγγέλματα. Η λειτουργική ικανότητα δεν έχει στενή συσχέτιση με την έκταση των παραμορφώσεων της σπονδυλικής στήλης.