Skip to main content

Η ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΟΥ ΑΓΧΟΥΣ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ ΤΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ

Καθώς πλησιάζει η εποχή των εξετάσεων και ιδιαίτερα των πανελλαδικών, τόσο οι γονείς αλλά πολύ περισσότερο οι μαθητές νιώθουν το άγχος να τους κατακλύζει. Το μεγαλύτερο μέρος της ανησυχίας των γονέων εστιάζεται στο άγχος που καταλαμβάνει τα παιδιά τους και στο πώς εκείνοι μπορούν να τα βοηθήσουν σε αυτή την κρίσιμη περίοδο.

"Σε λίγες μέρες αρχίζουν οι εξετάσεις και έχω πολύ άγχος", λέει μαθήτρια της Γ’ Λυκείου. "Όσο περνάει ο καιρός, νιώθω ότι το άγχος μου θα είναι τόσο μεγάλο που δεν θα καταφέρω τίποτα και σκέφτομαι ότι δεν θα πάω να γράψω. Οι γονείς μου με πιέζουν. Μου λένε ότι πρέπει να διαβάζω περισσότερο, ότι έχω ικανότητες και ότι μπορώ να κάνω πολλά περισσότερα από αυτά που καταφέρνω ως τώρα. Εγώ, όμως, αγχώνομαι περισσότερο και δεν μπορώ να το ελέγξω".

Πριν απ’ όλα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι το άγχος, μέχρι κάποιο βαθμό, είναι φυσιολογικό και δημιουργικό. Μας κινητοποιεί σε δύσκολες και προκλητικές φάσεις της ζωής μας, ωθώντας μας να καταβάλουμε το μέγιστο των προσπαθειών μας, προκειμένου να επιτύχουμε τον στόχο μας. Υπάρχει, όμως, και η άλλη όψη του νομίσματος. Σε αυτή την περίπτωση το άγχος μπορεί να φέρει καταστροφικά αποτελέσματα, εντελώς αντίθετα από τα επιδιωκόμενα, δημιουργώντας στο άτομο τόσο ψυχικά όσο και σωματικά προβλήματα. Συνεπώς, είναι σημαντικό να μπορούμε να αναγνωρίζουμε πότε το άγχος μας ξεπερνά τα επίπεδα στα οποία μπορεί να είναι εποικοδομητικό - βοηθητικό.

Οδηγίες για τον έλεγχο του άγχους

Διατροφή:

Τρώτε υγιεινά, συχνά μικρά γεύματα, ώστε να ελέγχετε το επίπεδο σακχάρου στο αίμα. Όταν μεσολαβεί μεγάλο χρονικό διάστημα μεταξύ των γευμάτων , προκαλείται αιχμή της ορμόνης ινσουλίνης (ορμόνη που ελέγχει το πόσο γρήγορα το σάκχαρο εισέρχεται στη κυκλοφορία του αίματος μετά το γεύμα). Οι μεγάλες διακυμάνσεις στη ποσότητα ινσουλίνης που παρατηρούνται όταν μεσολαβεί μεγάλο χρονικό διάστημα μεταξύ των γευμάτων, αυξάνουν το stress στη χημεία του σώματος, με αποτέλεσμα την πρόκληση βουλιμίας και διακυμάνσεις της διάθεσης. Προτείνεται η λήψη τριών γευμάτων τη μέρα, μεταξύ των οποίων να μεσολαβεί η λήψη 2-3 υγιεινών σνακ (δεκατιανού και απογευματινού).

Πνεύμα:ceep calm dont stress

Αφιερώστε λίγο χρόνο στον εαυτό σας. Κάνετε διαλείμματα όταν διαβάζετε και κατά τη διάρκεία τους ασχοληθείτε με δραστηριότητες που σας ευχαριστούν και σας αναζωογονούν, ώστε να πάρετε δυνάμεις και να συνεχίσετε ανανεωμένοι τη μελέτη. Φροντίστε να ξεκουράζεστε και να κοιμάστε καλά.

Σώμα:

Ασκηθείτε με δραστηριότητες που σας χαλαρώνουν και σας ευχαριστούν όπως το περπάτημα, το ποδήλατο κ.ά. Αποφύγετε, ωστόσο, το γυμναστήριο και την έντονη καθημερινή γυμναστική ενόψει εξετάσεων, καθώς κάτι τέτοιο δεν θα σας βοηθήσει και θα σας στερήσει πολύτιμη ενέργεια. Κάντε ασκήσεις αναπνοής που βοηθούν στον έλεγχο του  stress και τη χαλάρωση.

Συμβουλές για τους μαθητές

  • imagesΚαταστρώστε ένα πρόγραμμα μελέτης, σωστά οργανωμένο, με  μακροπρόθεσμο πλάνο ώστε να έχετε τον απαραίτητο χρόνο και να μη ‘στριμώχνεστε’ στο τέλος.
  • Λίγο πριν τις εξετάσεις δώστε βαρύτητα στα σημεία των μαθημάτων που έχετε αδυναμίες oσο πιο δυσνόητα-δύσκολα σας φαίνονται κάποια σημεία της ύλης, τόσο περισσότερες φορές πρέπει να τα επαναλάβετε μέχρι να τα κατανοήσετε.
  • Είναι φυσιολογικό κάποιες μέρες να μην έχετε ιδιαίτερη όρεξη για διάβασμα, ή οι σκέψεις σας να ‘τρέχουν’ κάπου αλλού και να μη μπορείτε να συγκεντρωθείτε. Ακόμα και τότε, όμως, προσπαθήστε. Ξεκινήστε να διαβάζετε και η όρεξη θα έρθει.
  •  Κάντε διαλείμματα μακριά από οθόνες (τηλεόραση, ιντερνέτ, υπολογιστή κ.ά.). Προτιμήστε να μιλήσετε στο τηλέφωνο με φίλους, αλλά και αυτό με μέτρο. Καλό θα ήταν να τους έχετε ενημερώσει για τις ώρες που θα μπορούν να επικοινωνήσουν μαζί σας.  

imagesξξΠρακτικά ζητήματα την ώρα των εξετάσεων

  • «Εάν αρχίσω να τρέμω, να ιδρώνουν τα χέρια μου, να χτυπάει η καρδιά μου δυνατά... θα πάρω βαθιές ανάσες και δεν θα χάσω την ψυχραιμία μου».
  • «Εάν δεν μπορέσω να απαντήσω σε μία ερώτηση, θα προσπαθήσω να συγκεντρωθώ περισσότερο στην επόμενη, χωρίς να σκέφτομαι την αποτυχία».
  • «Θα ξεκινήσω με ό,τι γνωρίζω καλά. Ακούω – διαβάζω προσεκτικά τις οδηγίες και δεν βιάζομαι να παραδώσω το γραπτό μου».
  •  «Θα μείνω ως το τέλος της γραπτής εξέτασης συγκεντρωμένος και δεν θα τα εγκαταλείψω. Θα παλέψω μέχρι το τέλος».

Σημασία έχει να κάνετε ό,τι καλύτερο μπορείτε κυρίως για τον εαυτό σας, και όλα θα πάνε καλά!

Καλή επιτυχία!


Άλλες πηγές:

http://www.campuscy.com/easyconsole.cfm/id/1200

http://www.ssneond.sch.gr/Keimena%20dimosieumena/fovosexams.htm

Ψυχολόγος

Τελευταία άρθρα

ΜΥΪΚΗ ΘΛΑΣΗ
| Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc, Υπ. Διδάκτορας | Άσκηση

Η μυϊκή θλάση είναι ένα συχνό πρόβλημα τραυματισμού των μυϊκών ινών που δεν αφορά μόνο τους αθλητές.

ΑΠΩΛΕΙΑ ΥΨΟΥΣ ΕΞΑΙΤΙΑΣ ΤΩΝ ΒΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΑΛΛΑΓΩΝ ΤΗΣ ΓΗΡΑΝΣΗΣ
| Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc, Υπ. Διδάκτορας | Σκέψεις

Η απώλεια ύψους για τον άνθρωπο είναι ένα φυσιολογικό φαινόμενο που συνοδεύει τη διαδικασία τής γήρανσης, με τα πρώτα εμφανή σημάδια να γίνονται αισθητά κυρίως μετά την ηλικία των 40-50 ετών.

ΤΕΝΟΝΤΟΠΑΘΕΙΑ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΟΥ ΙΣΧΙΟΥ
| Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc, Υπ. Διδάκτορας | Κάτω άκρα

Οι παθήσεις των τενόντων στην περιοχή τού ισχίου συχνά οδηγούν σε πόνο και λειτουργικό περιορισμό.

Η ΣΧΕΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΛΗΨΗΣ ΝΕΡΟΥ – ΗΜΙΚΡΑΝΙΑΣ
| Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc, Υπ. Διδάκτορας | Πονοκέφαλος - Ημικρανίες

Υπάρχουν σαφείς ενδείξεις ότι η συστηματική πρόσληψη νερού συνδέεται με τη μείωση των επεισοδίων της ημικρανίας.

ΜΥΟΣΚΕΛΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ: ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ ΕΩΣ ΤΟ 2050
| Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc, Υπ. Διδάκτορας | Μυοσκελετικού Συστήματος

Οι μυοσκελετικές παθήσεις είναι υπεύθυνες για την αλλαγή στην ποιότητα της ζωής τών ασθενών. Πώς θα εξελιχθούν οι μυοσκελετικές διαταραχές έως το 2050;

ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΣΤΗ ΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ
| Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc, Υπ. Διδάκτορας | Στάση σώματος / Λειτουργικότητα

Η διαταραχή τής στάσης μπορεί να θεωρηθεί ως θέμα των ιστών εξαιτίας τάσης, τραύματος, ή συνδρόμου καταπόνησης, αλλά, τελικά, είναι ενδεικτικό ανεπάρκειας στο λογισμικό -software- τού εγκεφάλου.

ΚΡΑΝΙΟΪΕΡΗ ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΗΜΙΚΡΑΝΙΑ (ΕΡΕΥΝΑ)
| Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc, Υπ. Διδάκτορας | Πονοκέφαλος - Ημικρανίες

Η αντιμετώπιση της ημικρανίας είναι ένα σοβαρό πρόβλημα που απασχολεί τόσο τους ασθενείς, όσο και τους επιστήμονες υγείας.

ΟΣΤΕΟΡΘΡΙΤΙΔΑ ΚΑΙ ΣΥΝΤΗΡΗΤΙΚΗ ΘΕΡΑΠΕΙΑ
| Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc, Υπ. Διδάκτορας | Οστεοαρθρίτιδα

Η οστεοαρθρίτιδα αποτελεί μια σύνθεση βιολογικών, γενετικών και περιβαλλοντικών παραγόντων. Η εμβάθυνση στην επιστημονική κατανόηση της νόσου είναι κρίσιμη για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των ασθενών.

ΠΡΩΙΜΗ ΕΝΑΡΞΗ ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΟΣΦΥΑΛΓΙΑ
| Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc, Υπ. Διδάκτορας | Σκέψεις

Στην οσφυαλγία και την ισχιαλγία, η πρώιμη έναρξη φυσικοθεραπευτικού προγράμματος αποκατάστασης είναι κρίσιμη για την αποτελεσματικότητα της θεραπείας.

ΣΥΝΔΡΟΜΟ ΘΩΡΑΚΙΚΗΣ ΕΞΟΔΟΥ - Ανασκόπηση
| Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc, Υπ. Διδάκτορας | Σύνδρομο Θωρακικής εξόδου

Το σύνδρομο θωρακικής εξόδου είναι μία από τις πιο αμφιλεγόμενες κλινικές καταστάσεις στην ιατρική.