ΟΣΦΥΑΛΓΙΑ: ΤΙ ΠΡΟΣΔΟΚΟΥΝ ΟΙ ΑΣΘΕΝΕΙΣ ΚΑΙ ΤΙ ΕΙΚΑΖΟΥΝ ΟΙ ΙΑΤΡΟΙ (ΕΡΕΥΝΑ)

Οι ασθενείς που πάσχουν από Οσφυαλγία επιζητούν περισσότερες εξηγήσεις για τα αίτια που την προκάλεσαν.

Ο πόνος στην μέση είναι ένα πρόβλημα που αφορά πάρα πολλούς ανθρώπους και δεν παύει ποτέ να είναι επίκαιρο. Σύμφωνα με το National Center for Health Statistics (U.S.A.), περίπου ένας στους τέσσερεις ενήλικες αναφέρει ότι τον προηγούμενο μήνα είχε κρίση πόνου στη μέση που διήρκησε τουλάχιστον μια ημέρα, ενώ το 25% των ενηλίκων που ερωτήθηκαν ανάφεραν ότι τους προηγούμενους τρεις μήνες είχαν παρουσιάσει πόνο στη μέση.

Η αναζήτηση των αιτιών που προκαλούν τον πόνο στη μέση, αποδεικνύεται μια δύσκολή διαδικασία εξαιτίας της πολυπλοκότητας του προβλήματος, αφήνοντας τους ασθενείς απογοητευμένους και αρκετές φορές μπερδεμένους μετά από την επίσκεψη σε έναν ή περισσότερους ιατρούς.

Με σκοπό να αξιολογήσουν τις προσδοκίες και τη σημασία που αποδίδουν στην αναζήτηση περίθαλψης οι ασθενείς με πόνο στη μέση, σε σύγκριση με τι εικάζουν οι ιατροί πως προσδοκούν οι ασθνείς, οι ερευνητές: Matthew Smuck, Kevin Barrette, Agnes Martinez-Ith, Geoffrey Sultana, Patricia Zheng, σχεδίασαν μια προοπτική μελέτη (prospective survey), που πραγματοποίηθηκε σε δυο Ακαδημαϊκά Κέντρα Σπονδυλικής Στήλης, με θέμα: «What does the patient with back pain want? A comparison of patient preferences and physician assumptions».

Συνολικά συμμετείχαν 419 ασθενείς με πόνο στη μέση κατά την αρχική τους επίσκεψη σε κλινική σπονδυλικής στήλης και 198 ιατροί που προσφέρθηκαν εθελοντικά να συμπληρώσουν το ερευνητικό ερωτηματολόγιο.

Μέθοδος

Ζητήθηκε από τους ασθενείς να βαθμολογήσουν ανάλογα με τη σημασία που αποδίδουν -απαντώντας μεταξύ του 0 «μη σημαντικό» έως 4 «εξαιρετικά σημαντικό»- στα παρακάτω:

• Βελτίωση του επιπέδου του πόνου
  • Βελτίωση της ικανότητας εκτέλεσης καθημερινών δραστηριοτήτων
  • Εξήγηση της αιτίας του προβλήματος μέσω ενδελεχούς κλινικής αξιολόγησης
  • Διαγνωστικές εξετάσεις
  • Φαρμακευτική αγωγή
  • Φυσικοθεραπεία
  • Χειρουργική επέμβαση

Ζητήθηκε, επίσης, από τους ιατρούς να θαθμολογήσουν, αντίστοιχα, τις ίδιες παραμέτρους, αλλα  «σε σχέση με τη σημασία που θεωρούν ότι αποδίδουν οι ασθενείς τους».

Αποτελέσματα

Σύμφωνα με τους ασθενείς τα ακόλουθα στοιχεία ήταν τα πιο σημαντικά (μέσες τιμές):

• Βελτίωση του επιπέδου του πόνου (3,48)
  • Βελτίωση στην ικανότητα εκτέλεσης καθημερινών δραστηριοτήτων (3,31)
  • Εξήγηση της αιτίας του προβλήματος (3,27)

Ενώ απέδωσαν τη χαμηλότερη βαθμολογία στην χειρουργική επέμβαση (1,07) και στη φαρμακευτική αγωγή (1,89).

back pain

Η σύγκριση των μέσων τιμών για κάθε ερώτημα από ασθενείς και ιατρούς που ανταποκρίθηκαν αποκάλυψε στατιστικά σημαντικές διαφορές. Συγκεκριμένα, οι ιατροί υποτίμησαν τη σημασία της εξήγησης της αιτίας του προβλήματος (2.78±0.119 έναντι 3.28±0.098, 95% CI) και έδωσαν μεγάλη αξία στις διαγνωστικές εξετάσεις (2.78±0.119 έναντι 3.28±0.098, 95% CI), στα φάρμακα (2,38±0,118 έναντι 1,89± 0,143, 95% CI) και στις χειρουργικές επεμβάσεις (1,60±0,126 έναντι 1,07±0,140, ​​95% CI).

back pain1

Συμπεράσματα

Οι ασθενείς δεν δίνουν μεγάλη σημασία στις διαγνωστικές εξετάσεις, τα φάρμακα και τις χειρουργικές επεμβάσεις όπως υπέθεταν οι ιατροί. Οι ιατροί κατανοούν ότι οι ασθενείς με πόνο στη μέση θέλουν βελτίωση τόσο στον πόνο, όσο και στη λειτουργικότητα, αλλά υποτιμούν την σημασία που έχει για τους ασθενείς μια εξήγηση για την αιτία του πόνου.

Πηγές

Spine J. 2021 Sep 20;S1529-9430(21)00906-2. doi: 10.1016/j.spinee.2021.09.007. Online ahead of print.