ΣΥΝΔΡΟΜΟ ΚΑΡΠΙΑΙΟΥ ΣΩΛΗΝΑ: Χειροθεραπεία vs Χειρουργείο

Στην βιβλιογραφία δεν υπάρχουν μελέτες με παρακολούθηση περισσότερο του ενός έτους για τις επιπτώσεις της χειροθεραπείας (Manual Therapy) σε Σύνδρομο του Καρπιαίου Σωλήνα. Ο σκοπός αυτής της μελέτης ήταν να διερευνήσει την αποτελεσματικότητα της χειροθεραπείας έναντι της χειρουργικής αντιμετώπισης σε παρακολούθηση τεσσάρων ετών μετά την θεραπευτική παρέμβαση.

carpal-tunnel-treatment-orange-county-ca

Manual Therapy Versus Surgery for Carpal Tunnel Syndrome: 4-Year Follow-up From a Randomized Controlled Trial

Physical Therapy, pzaa150, https://doi.org/10.1093/ptj/pzaa150
Published:

06 August 2020

Μέθοδος

Αυτή η τυχαιοποιημένη ελεγχόμενη μελέτη, διεξήχθη σε ένα τριτοβάθμιο δημόσιο νοσοκομείο, περιελάβανε 120 γυναίκες με Σύνδρομο Καρπιαίου Σωλήνα, που τυχαία επιλέχθηκαν να ακολουθήσουν είτε Χειροθεραπεία, είτε να υποβληθούν σε χειρουργική επέμβαση.

gr2

Οι συμμετέχοντες ασθενείς στην ομάδα της Φυσικοθεραπείας, έλαβαν 3 συνεδρίες χειροθεραπείας (manual therapy), που περιλάμβαναν χειρισμούς απευαισθητοποίησης του Κεντρικού Νευρικού Συστήματος ή αποσυμπίεσης/απελευθέρωσης του καρπιαίου σωλήνα, διάρκειας 30 λεπτών, μια φορά την εβδομάδα. Όλες οι συνεδρίες χειροθεραπείας, εκτελέστηκαν από φυσικοθεραπευτές με περισσότερα από 6 χρόνια κλινικής εμπειρίας. Οι χειρισμοί απευαισθητοποίησης, συνίσταντο σε κινητοποίηση μαλακών ιστών (μυοπεριτονιακή απεέυθέρωση) και ασκήσεις ολίσθησης νεύρων/τενόντων (κινητοποίηση νευρικού ιστού), συμπεριλαμβανομένων τεχνικών επικεντρωμένων σε περιοχές πιθανής παγίδευσης του μέσου νεύρου (σκαλήνοι μύες, ελάσσων θωρακικός, απονεύρωση δικεφάλου, στρόγγυλος πρηνιστής, εγκάρσιος καρπιαίος σύνδεσμός και παλαμιαία απονεύρωση). Όλες αυτές οι περιοχές αξιολογήθηκαν από τον θεραπευτή και στη συνέχεια αντιμετωπίσθηκαν σύμφωνα με τα παρακάτω ευρήματα: πόνος στη ψηλάφηση και αναπαραγωγή αισθητηριακών ή κινητικών συμπτωμάτων στον ασθενή.

gr1

Επιπλέον εφαρμόστηκαν πλάγιες ολισθήσεις στην αυχενική μοίρα της σπονδυλικής στήλης και ολισθήσεις/κινητοποίηση νευρικού ιστού και τενόντων σε σχέση με τους παρακείμενους μαλακούς ιστούς, που περιλαμβάνονταν χειρισμούς σε στοχευμένες αρθρώσεις κεντρικά, για την απελευθέρωση των κινήσεων περιφερικά ακολουθούμενη από έναν αντίστροφο συνδυασμό. Η ακολουθία της ολίσθησης νεύρων/ τενόντων ήταν η εξής: κατάσπαση ωμικής ζώνης, γληνοβραχιόνια απαγωγή, πλάγια στροφή του ώμου, υπτιασμός στο αντιβράχιο και έκταση στον καρπό, αντίχειρα, δάκτυλα. Από αυτή τη θέση ταυτόχρονη κάμψη του αγκώνα και η έκταση του καρπού εναλλάσσονται δυναμικά με την παράλληλη έκταση του αγκώνα και την κάμψη του καρπού. Ο θεραπευτής προσάρμοζε τον συνδυασμό ανάλογα με την αντίσταση στους ιστούς. Η ταχύτητα και το εύρος της κίνησης προσαρμόζονταν ώστε να μην προκαλείται πόνος κατά την διάρκεια της εφαρμογής. Η παρέμβαση διαρκούσε από 5 έως 10 λεπτά σε 2 σετ των 5 λεπτών το καθένα με ανάπαυση 1 λεπτού μεταξύ των σετ.

Η τελευταία συνεδρία περιλάμβανε εκπαίδευση του ασθενή για την εκτέλεση ασκήσεων ολίσθησης νεύρων/τενόντων ως εργασία για το σπίτι. Ζητήθηκε από τους ασθενείς να μην τροποποιήσουν τις δραστηριότητες τους ή την ένταση της εργασίας τους.

Οι ασθενείς που εντάχθηκαν τυχαία στη χειρουργική ομάδα, υποβλήθηκαν σε ανοικτή ή ενδοσκοπική αποσυμπίεση/απελευθέρωση του μέσου νεύρου. Για ρεαλιστικούς λόγους ο τύπος της χειρουργικής επέμβασης βασίστηκε στη προτίμηση του κάθε χειρουργού. Όλοι οι χειρουργοί ήταν έμπειροι, με τουλάχιστον 15 χρόνια προϋπηρεσία στη χειρουργική χεριών. Οι ασθενείς που εντάχθηκαν σε αυτή την ομάδα, έλαβαν την ίδια εκπαιδευτική συνεδρία για την εκτέλεση ασκήσεων ολίσθησης νεύρων/τενόντων με την ομάδα της φυσικοθεραπείας.

Αποτελέσματα

Το πρωτογενές αποτέλεσμα αφορούσε την ένταση του πόνου, χρησιμοποιήθηκε η αριθμητική κλίμακα του πόνου –NPRS, 0=no pain, 10=maximum pain- (μέσος όρος και ο χειρότερος πόνος). Τα δευτερεύοντα αποτελέσματα αφορούσαν την λειτουργική κατάσταση, τη σοβαρότητα των συμπτωμάτων και την αυτό-αντίληψη της βελτίωσης που μετρήθηκε χρησιμοποιώντας την κλίμακα Global rating of change (GRC) -χρησιμοποιείται συχνά στην κλινική έρευνα ιδιαίτερα σε μυοσκελετικές περιπτώσεις-. Τα αποτελέσματα αξιολογήθηκαν κατά την έναρξη, 1ο έτος και μετά από 4 έτη.

gr3

Στα 4 έτη, 97 (81%) γυναίκες ολοκλήρωσαν τη μελέτη. Δεν βρέθηκαν στατιστικά σημαντικές διαφορές μεταξύ των ομάδων στο 1ο έτος (μέσος πόνος: μέση διαφορά [MD] = −0.3, 95% CI = −0.9 σε 0.3; χειρότερος πόνος: MD = −1.2, 95% CI = −3.6 σε 1.2; λειτουργικότητα: MD = −0.1, 95% CI = −0.4 σε 0.2; σοβαρότητα συμπτωμάτων: MD = −0.1, 95% CI = −0.3 σε 0.1) και στο 4ο έτος (μέσος πόνος: MD = 0.1, 95% CI = −0.2 σε 0.4; χειρότερος πόνος: MD = 0.2, 95% CI = −0.8 σε 1.2; λειτουργικότητα: MD = 0.1, 95% CI = −0.1 σε 0.3; σοβαρότητα συμπτωμάτων: MD = 0.2, 95% CI = −0.2 σε 0.6). Η αυτό-αντιληπτή βελτίωση ήταν επίσης παρόμοια και στις δύο ομάδες.

Συμπεράσματα

Μακροπρόθεσμα, η Χειροθεραπεία (manual therapy), που περιλαμβάνει χειρισμούς απευαισθητοποίησης του Κεντρικού Νευρικού Συστήματος, προσφέρει τα ίδια αποτελέσματα σε σύγκριση με την χειρουργική επέμβαση σε ασθενείς με Σύνδρομο του Καρπιαίου Σωλήνα. Πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι και οι δυο θεραπευτικές παρεμβάσεις συνδυάστηκαν με πρόγραμμα ασκήσεων ολίσθησης νεύρων/τενόντων στο σπίτι. Αυτή είναι η πρώτη μελέτη που αναφέρει κλινικά αποτελέσματα και χειρουργικά ποσοστά κατά τη διάρκεια μιας τετραετούς παρακολούθησης και φιλοδοξεί να επηρεάσει τις αποφάσεις σχετικά με την επιλογή της χειρουργικής αντιμετώπισης έναντί της συντηρητικής αντιμετώπισης του Συνδρόμου του Καρπιαίου Σωλήνα.

ΛΕΚΑΝΗ & ΣΠΟΝΔΥΛΙΚΗ ΣΤΗΛΗ: Μια σχέση αλληλεπίδρασης

Όταν ένας ασθενής παρουσιάζει αλλαγή στην ευθυγράμμιση της σπονδυλικής στήλης, είναι φυσικό να υποθέσουμε ότι η αιτία βρίσκεται στη ίδια τη σπονδυλική στήλη, και, ως εκ τούτου, η θεραπευτική προσέγγιση θα πρέπει να εστιάζεται εκεί. Ωστόσο, άλλοι παράγοντες, εκτός της σπονδυλικής στήλης συχνά προκαλούν αλλαγές στη μορφολογία της. Σε αυτές τις περιπτώσεις είναι χρήσιμο να διευρύνουμε τον θεραπευτικό μας ορίζοντα, συμπεριλαμβάνοντας στο πλάνο μας και άλλες περιοχές του σώματος.

ΠΟΝΟΣ ΕΞΑΙΤΙΑΣ ΤΗΣ ΣΕΛΑΣ ΤΟΥ ΠΟΔΗΛΑΤΟΥ

Οι ποδηλάτες που κάθονται σε μια λεπτή, σκληρή σέλα υπόκεινται σε συνεχείς προσκρούσεις, που μπορούν να αποτελέσουν το έναυσμα για ακραία περινεϊκή πίεση, με αποτέλεσμα άμεσα ή έμμεσα συμπίεση του Αιδοιϊκού Νεύρου. Παγκόσμια ένα εκπληκτικό ποσοστό 50-91% των ποδηλατών αναφέρει πόνο στη βουβωνική χώρα και το όσχεο εξαιτίας του παρατεταμένου καθίσματος σε μια στενή σέλα.

ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ & ΧΕΙΡΟΘΕΡΑΠΕΙΑ (MANUAL THERAPY)

Ένας από τους στόχους του εκπαιδευμένου θεραπευτή είναι να διευκολύνει τον ασθενή του να επιτύχει μια χαλαρή ψυχική και συναισθηματική κατάσταση, ώστε να είναι αποτελεσματική η θεραπευτική του παρέμβαση. Το επιτυγχάνει μειώνοντας την υπερδραστηριότητα των εγκεφαλικών κυμάτων.

ΠΡΟΣΑΡΜΟΣΤΙΚΗ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ

Αναφέρεται συχνά πως «αν κάνουμε μαγνητική τομογραφία σε ανθρώπους χωρίς συμπτωματολογία, είναι πιθανό να βρεθούν ενδείξεις ανώδυνης δυσλειτουργίας» ή «αν σκανάρουμε άτομα με επώδυνα συμπτώματα, συχνά δεν θα βρούμε εμφανείς δυσλειτουργίες ή ανωμαλίες».

ΤΟ ΚΑΘΙΣΜΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΝΕΟ ΚΑΠΝΙΣΜΑ!

| Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Στάση σώματος / Λειτουργικότητα

"Το να κάθεσαι είναι πιο επικίνδυνο από το κάπνισμα, σκοτώνει περισσότερους ανθρώπους από τον ιό HIV και είναι πιο επισφαλή από το να πετάς με αλεξίπτωτο. Καθόμαστε μέχρι θανάτου", λέει ο James Levine, καθηγητής Ιατρικής στην Κλινική Mayo, σε συνέντευξή του στους LA Times. «Η καρέκλα υπάρχει για να μας σκοτώσει».

ΨΗΦΙΑΚΗ ΑΝΟΙΑ

Η υπόθεση πίσω από τον όρο ψηφιακή άνοια είναι ότι η κατάχρηση στη χρήση του διαδικτύου και σε συσκευές με δυνατότητα πρόσβασης στο διαδίκτυο, προκαλεί γνωστική εξασθένηση, όπως μειωμένη προσοχή και μειωμένο εύρος μνήμης, ενώ ενδέχεται ακόμη και να επιταχύνει την πρώιμη άνοια. Η Ψηφιακή Άνοια αποτελεί μια σύγχρονη απειλή για την υγεία, ενώ υπαρκτός είναι ο κίνδυνος να πάρει τη μορφή επιδημίας.

ΤΡΑΥΜΑΤΙΣΜΟΣ ΑΠΟ ΚΑΤΑΠΟΝΗΣΗ

Παρατηρείται απότομη αύξηση των τραυματισμών από καταπόνηση (υπέρχρηση). Η άθληση είναι τρόπος ζωής για πολλούς ανθρώπους από όλες τις ηλικιακές ομάδες. Είτε πρόκειται για ελίτ αθλητές, είτε για εκείνους που αθλούνται απλά για να έχουν καλή φυσική κατάσταση, όλοι κινδυνεύουν από τη Διαταραχή Αθροιστικού Τραύματος (Cumulative Trauma Disorders -CTDs).

ΠΟΝΟΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΘΙΑ ΑΝΩ ΕΠΙΦΑΝΕΙΑ ΤΟΥ ΜΗΡΟΥ - ΜΗΡΙΑΙΟ ΝΕΥΡΟ

Πόνος ή αισθητικές διαταραχές στην πρόσθια, άνω επιφάνεια του μηρού στο πόδι, ενδεχομένως είναι αποτέλεσμα άμεσου τραυματισμού ή παρατεταμένης πίεσης στο Μηριαίο Νεύρο.

ΑΥΧΕΝΙΚΟΣ ΠΟΝΟΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΘΙΑ ΟΛΙΣΘΗΣΗ ΤΗΣ ΚΕΦΑΛΗΣ (ΕΡΕΥΝΑ)

Σχετίζεται η πρόσθια ολίσθηση της κεφαλής με τον πόνου; Οι επιστήμονες ερευνούν και επιχειρούν απαντήσεις.

ΧΕΙΡΟΘΕΡΑΠΕΙΑ, ΟΡΜΟΝΕΣ & ΟΜΟΙΟΣΤΑΣΗ

Το σώμα μας περιλαμβάνει ένα περίπλοκο ορμονικό σύστημα που εργάζεται για την επιβίωση μας. Ανταμείβει τις ευεργετικές δράσεις απελευθερώνοντας καλές χημικές ουσίες στο σώμα, ενισχύοντας επιπλέον την επιθυμία για περισσότερες. Η ομοιόσταση αναφέρεται στην ικανότητα του σώματος να διατηρεί ένα σταθερό εσωτερικό περιβάλλον μέσω της ρύθμισης των ορμονών. Οι Χειροθεραπευτές έχουν το προνόμιο να είναι σε θέση να βοηθήσουν τους ανθρώπους μέσω της αφής.

Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 298 guests και κανένα μέλος