ΠΕΛΜΑΤΙΑΙΑ ΑΠΟΝΕΥΡΩΣΤΙΤΙΔΑ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΟΣ ΥΠΕΡΗΧΟΣ

Η πελματιαία απονευρωσίτιδα είναι η κύρια αιτία πόνου στην πελματιαία επιφάνεια της φτέρνας. Ο θεραπευτικός υπέρηχος είναι ένας από τους συνηθέστερους συντηρητικούς τρόπους θεραπείας που χρησιμοποιούνται από τους φυσιοθεραπευτές παγκοσμίως, παρά την ανεπαρκή ένδειξη της αποτελεσματικότητάς του στη θεραπεία της.

plantar1

Additive Effect of Therapeutic Ultrasound in the Treatment of Plantar Fasciitis: A Randomized Controlled Trial
Authors: Yigal Katzap, MPT1,2, Michael Haidukov, BPT3, Olivier M. Berland, PT, MSc4, Ron Ben Itzhak, MD5, Leonid Kalichman, PT, PhD1
Published Journal of Orthopaedic & Sports Physical Therapy, 2018, Volume:48 Issue:11 Pages:847-855 doi: 10.2519/jospt.2018.8110

Σκοπός

Οι ερευνητές σχεδίασαν μια μελέτη για την αξιολόγηση του πιθανού επιπρόσθετου αποτελέσματος του θεραπευτικού υπερήχου στη θεραπεία της πελματιαίας απονευρωσίτιδας από την άποψη του πόνου, της λειτουργίας και της ποιότητας ζωής.

Μέθοδοςtherapeutic ultrasound

Σχεδίασαν μια τυχαιοποιημένη, διπλά-τυφλή, κλινική μελέτη, όπου συμμετείχαν 54 ασθενείς με πελματιαία απονευρωσίτιδα, ηλικίας 24 έως 80 ετών, οι οποίοι πληρούσαν τα κριτήρια ένταξης, επιλέχθηκαν και χωρίστηκαν τυχαία σε ομάδα ενεργής παρέμβασης και σε ομάδα ελέγχου. Τα άτομα στην ενεργή ομάδα παρέμβασης ακολούθησαν θεραπεία με διατάσεις που έκαναν μόνοι τους στην πελματιαία απονεύρωση και τον γαστροκνήμιο μυ παράλληλα με την εφαρμογή θεραπευτικού υπερήχου. Τα άτομα στην ομάδα ελέγχου αντιμετωπίστηκαν με τις ίδιες ασκήσεις διατάσεων παράλληλα με εικονική θεραπεία θεραπευτικού υπερήχου. Και οι δύο ομάδες έλαβαν 8 συνεδρίες, δύο φορές την εβδομάδα. Τα αποτελέσματα αξιολογήθηκαν με αριθμητική κλίμακα βαθμολόγησης πόνου, με τη χρήση υπολογιστή προσαρμοστικές δοκιμασίες για το πόδι και τον αστράγαλο και με αλγομετρικές δοκιμασίες.JF10 Fix CalfWallStretch

Αποτελέσματα

Και οι δύο ομάδες παρουσίασαν στατιστικά σημαντική βελτίωση σε όλες τις μετρήσεις (P <.001, και στις δύο ομάδες). Κατά την ολοκλήρωση της μελέτης, δεν βρέθηκαν στατιστικά σημαντικές διαφορές μεταξύ των ομάδων σε κανένα από τα αποτελέσματα.

Συμπέρασμα

plantar stretching

Η προσθήκη θεραπευτικού υπερήχου δεν βελτίωσε την αποτελεσματικότητα της συντηρητικής θεραπείας για την πελματιαία απονευρωσίτιδα. Συνεπώς, οι μελετητές συνιστούν την εξαίρεση του θεραπευτικού υπερήχου από τη θεραπεία της πελματιαίας απονευρωσίτιδας και συμφωνούν με τα αποτελέσματα προηγούμενων μελετών ότι οι διατάσεις είναι μια αποτελεσματική θεραπευτική προσέγγιση για την θεραπεία της πελματιαίας απονευρωσίτιδας.

Πηγή

"ΠΙΑΣΙΜΟ" ΣΤΟΝ ΑΥΧΕΝΑ

Το «πιάσιμο» στον αυχένα είναι ένα πολύ συνηθισμένο σύμπτωμα που οδηγεί τους πάσχοντες να αναζητήσουν βοήθεια. Βέβαια πρόκειται για άτυπο όρο ομπρέλα, καθώς τα συμπτώματα κυμαίνονται από γενική δυσκαμψία του αυχένα έως πλήρη ακινησία με αφόρητο πόνο.

ΥΓΙΗΣ ΠΕΡΙΤΟΝΙΑ

| Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Περιτονία- Fascia

Στη προσπάθεια για να διατηρήσετε τον εαυτό σας υγιή και προστατευμένο από τραυματισμούς, βασική προϋπόθεση είναι να διατηρήσετε την περιτονία υγιή, ώστε να είναι ελεύθερη η ροή των υγρών, η ολίσθηση και να υπάρχει ευκολία στη κίνηση. Τελικός στόχος παραμένει η διατήρηση της ομοιόστασης του σώματος, που σημαίνει σώμα σε φυσική και πνευματική ισορροπία.

ΥΠΕΡΤΑΣΗ ΚΑΙ ΟΣΤΕΟΠΟΡΩΣΗ

| Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Οστεοπόρωση

Μελέτη που παρουσιάσθηκε στις 7 Σεπτεμβρίου στο American Heart Association’s Hypertension Scientific Sessions 2022, συσχετίζει την υψηλή αρτηριακή πίεση με την ταχύτερη γήρανση των οστών.

ΠΕΡΠΑΤΗΜΑ ΚΑΙ ΑΓΧΟΣ

| Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Άσκηση

Σε πρόσφατη μελέτη από το Lise Meitner Group for Environmental Neuroscience at the Max Planck Institute for Human Development, διαπιστώθηκε ότι μια ώρα περπάτημα στο δάσος Grunewald στη Γερμανία, μείωσε το άγχος στους συμμετέχοντες, ενώ αντίθετα περπάτημα ίσης διάρκειας σε πολυσύχναστο δρόμο στην εμπορική περιοχή του Βερολίνου δεν είχε το ίδιο αποτέλεσμα.

ΙΝΟΜΥΑΛΓΙΑ ... υπό διερεύνηση!

| Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Χρόνιος Πόνος - Ινομυαλγία

Το σύνδρομο της Ινομυαλγίας (fibromyalgia) είναι μια συνηθισμένη και χρόνια διαταραχή, που χαρακτηρίζεται από διάχυτους μυϊκούς πόνους, κακουχία και πολλαπλά επώδυνα σημεία (tender points). Η ετοιμολογία του όρου “fibromyalgia” προέρχεται από την Λατινική λέξη fibro, που σημαίνει ιστός, και από τις Ελληνικές λέξεις myo και algia, που σημαίνουν μυς και άλγος (fibromyalgia = ινομυαλγία). Βρίσκουμε αναφορές για διάχυτο πόνο στο σώμα σε ιστορικά έγγραφά ακόμη πριν τον Μεσαίωνα, αλλά είναι καταπληκτικό ότι ακόμη και σήμερα αυτή η κατάσταση συνεχίζει να είναι υπό διερεύνηση.

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΗΣ ΒΑΣΙΚΗΣ ΑΙΤΙΑΣ (Key Lesion)

Η εμπεριστατωμένη αξιολόγηση αποτελεί βασική προϋπόθεση μιας αποτελεσματικής θεραπείας. Ένα απλοποιημένο σύστημα ελέγχου, μέσω του οποίου μπορούμε σε μικρό χρονικό διάστημα να αξιολογήσουμε ολόκληρο το σώμα, στην αναζήτηση της βασικής αιτίας είναι το ART. Το ακρώνυμο ART προέρχεται από τις λέξεις: Asymmetry – Restriction of motion – Tissue texture abnormalities (Ασυμμετρία – Περιορισμός της κίνησης – Ανωμαλία στην υφή του ιστού).

Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΤΟΝΙΑΣ ΣΤΟΝ ΠΟΝΟ ΤΗΣ ΜΕΣΗΣ

| Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Περιτονία- Fascia

Πολλές είναι οι αιτίες που μπορούν να προκαλέσουν πόνο στη μέση, οι περισσότερες από αυτές εξαρτώνται από τις συνήθειες που έχουμε υιοθετήσει στην καθημερινότητα μας. Η καθιστική ζωή, πολλές ώρες μπροστά στη τηλεόραση ή τον υπολογιστή, η διατροφή και το άγχος συμβάλλουν σημαντικά στη πρόκληση του πόνου στη μέση. Το ίδιο συμβαίνει επίσης από την υπερβολική καταπόνηση του σώματος, χωρίς την απαραίτητη προσαρμογή, όταν δηλαδή θέλουμε να κάνουμε περισσότερα από όσα πραγματικά έχουμε την ικανότητα να κάνουμε. Το αποτέλεσμα και στις δυο περιπτώσεις είναι πρόκληση μικροτραυματισμών στην περιτονία με επακόλουθο αποτέλεσμα τη φλεγμονή και τον πόνο.

ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΜΕ ΟΛΙΣΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ

| Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Περιτονία- Fascia

Ως κοινωνία, έχουμε επικεντρωθεί εδώ και πολύ καιρό στη διαίρεση, την αποσυναρμολόγηση και τη προσεκτική μελέτη των μικρότερων δομικών στοιχείων. Αυτή η προσέγγιση έχει οδηγήσει σε μεγάλη πρόοδο σε ορισμένους τομείς και σε ενισχυμένη κατανόηση των επί μέρους στοιχείων, αλλά οδήγησε επίσης σε μια πολύ περιορισμένη ολιστική κατανόηση αυτών που συμβαίνουν γύρω μας.

ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΗ ΓΙΑ ΜΙΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΘΕΡΑΠΕΙΑ

Δεν είναι λίγες οι φορές που ως θεραπευτές καλούμαστε να φροντίσουμε ασθενείς τους οποίους με δυσκολία μπορούμε να αγγίξουμε εξαιτίας του πόνου. Τις περισσότερες φορές είναι αδύνατη μια διαφωτιστική κλινική αξιολόγηση και ακόμη πιο δύσκολή η θεραπευτική προσέγγιση χωρίς τον κίνδυνο να πονέσει περισσότερο ο ασθενής μας. Σε αυτές τις περιπτώσεις μια προσέγγιση είναι να μην κάνουμε τίποτα, χωρίς όμως να έχει αποδειχθεί ότι αυτό θα είναι ευεργετικό για τον ασθενή μας, αντίθετα πολλές φορές συσσωρεύει και άλλες δυσκολίες. Μια άλλη προσέγγιση είναι να υιοθετήσουμε μια στρατηγική θεραπευτικής προσέγγισης βήμα-βήμα. Δηλαδή, να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις για μια αποτελεσματική θεραπεία.

ΛΕΚΑΝΗ & ΣΠΟΝΔΥΛΙΚΗ ΣΤΗΛΗ: Μια σχέση αλληλεπίδρασης

Όταν ένας ασθενής παρουσιάζει αλλαγή στην ευθυγράμμιση της σπονδυλικής στήλης, είναι φυσικό να υποθέσουμε ότι η αιτία βρίσκεται στη ίδια τη σπονδυλική στήλη, και, ως εκ τούτου, η θεραπευτική προσέγγιση θα πρέπει να εστιάζεται εκεί. Ωστόσο, άλλοι παράγοντες, εκτός της σπονδυλικής στήλης συχνά προκαλούν αλλαγές στη μορφολογία της. Σε αυτές τις περιπτώσεις είναι χρήσιμο να διευρύνουμε τον θεραπευτικό μας ορίζοντα, συμπεριλαμβάνοντας στο πλάνο μας και άλλες περιοχές του σώματος.

Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 77 guests και κανένα μέλος