"eustress" - ΕΥΕΡΓΕΤΙΚΟ ΑΓΧΟΣ

Το άγχος έχει μια αδικαιολόγητα κακή φήμη, σύμφωνα με τους επιστήμονες, που ισχυρίζονται ότι μια μορφή του, που ονομάζεται "eustress – ευεργετικό άγχος", μπορεί να κάνει καλό στην υγεία μας!

eustressΗ Daniela Kaufer, νευροεπιστήμονας από το University of California, Berkeley, αναφέρει: «υπάρχει η αντίληψη ότι το άγχος είναι πάντα κακό για τον εγκέφαλο, αλλά αυτό δεν είναι αλήθεια. Η αντίδραση μας στο άγχος είναι ζωτικής σημασίας για την επιβίωση. Ενισχύει την απόδοσή μας, είναι εξαιρετικά σημαντικό για την εγρήγορση, ενώ μας προετοιμάζει για το επόμενο εμπόδιο που έρχεται».

Η έννοια του "eustress" (το πρόθεμα "eu" προέρχεται από τα αρχαία Ελληνικά, σημαίνει υγιής, σε καλή φυσική κατάσταση), είναι ενορατική.

Η Kaufer έχει αποδεικτικά στοιχεία για την δυναμική του ευεργετικού άγχους - eustress. Η ομάδα της συνέκρινε την δραστηριότητα του ιππόκαμπου (μια περιοχή του εγκεφάλου που εμπλέκεται με τη μάθηση και τη μνήμη), σε αρουραίους που εκτέθηκαν σε παρατεταμένο άγχος, έναντι ενός μέτριου άγχους ανάλογου με το χαρακτηριζόμενο ευεργετικό άγχος στον άνθρωπο. Το δεύτερο προκάλεσε την ανάπτυξη νέωνKAUFER νευρώνων. Σύμφωνα με την Kaufer: «αυτοί οι νέοι νευρώνες, είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε, ότι ενεργοποιούνται επιλεκτικά, ώστε να βοηθήσουν στην εκπαίδευση για την αντιμετώπιση της επόμενης αγχωτικής κατάστασης. Έτσι επιτυγχάνεται καλύτερη αντίδραση σε δεδομένη ευκαιρία, δηλαδή είμαστε καλύτερα προετοιμασμένοι σε μελλοντικές αγχωτικές καταστάσεις».

Αυτό φυσικά δεν σημαίνει ότι πρέπει να το παρακάνουμε. Αν διαταραχθεί η ισορροπία από το eustress (ευεργετικό άγχος) στο distress (εξάντληση, καταπόνηση), αναστέλλονται τα θετικά αποτελέσματα. Τότε επιστρέφουμε σε αυτό που η Kaufer αναφέρει χαρακτηριστικά: «δεν θυμάσαι πράγματα που ξέρεις πραγματικά». Έτσι, για να βελτιώσουμε την ικανότητα αντίδρασης μας στις δύσκολες καταστάσεις, ενθαρρύνονται προκλήσεις που προκαλούν φόβο, αλλά δεν αποτελούν πραγματική απειλή, όπως για παράδειγμα αθλήματα (ιππασία), δημόσιες ομιλίες, συνεντεύξεις για εργασία κ.α.

STEPHENSΟ Richard Stephens, καθηγητής ψυχολογίας στο Keele University, αναφέρει πως είναι δυνατόν να μετατρέψουμε το distress σε eustress, τοποθετώντας ένα νέο πλαίσιο - με αναδιαμόρφωση, θεωρώντας δηλαδή τις αγχωτικές καταστάσεις ως θετικές προκλήσεις, αξιοποιώντας έτσι τα οφέλη του eustress – ευεργετικού άγχους.

Η μελέτη της Kaufer με τους αρουραίους έδειξε ότι το eustress οδήγησε σε αύξηση των επιπέδων της ορμόνης οξυτοκίνης και των υποδοχέων της, που οδήγησε τους αρουραίους να επιδιώκουν περισσότερη κοινωνικότητα. Τα ζώα άρχισαν να στριμώχνονται μεταξύ τους για ζεστασιά και να μοιράζονται πόρους. Αντίθετα σε χρόνια καταπόνηση φαίνεται μια μακροχρόνια μείωση στην οξυτοκίνη. Σε αυτές τις περιπτώσεις χρειάζεται η κοινωνική υποστήριξη. Εδώ είναι που καταλήγουμε να μιλάμε για «διευθέτηση των συναισθημάτων» σύμφωνα με τον Stephens, δηλαδή αντί να είμαστε υποχείρια των συναισθημάτων μας, εφαρμόζουμε διαφορετικές στρατηγικές για να βιώσουμε ευνοϊκά αποτελέσματα. Προς αυτή τη κατεύθυνση είναι η ενσυνειδητότητα ή η αναδιαμόρφωση ή απλά η αποφυγή ορισμένων καταστάσεων. Οτιδήποτε άλλο βοηθάει στην βελτίωση της διάθεσης είναι χρήσιμο, όπως η άσκηση, η υγιεινή διατροφή, η ξεκούραση κ.α. Εκτός από την αναδιαμόρφωση της ίδιας της κατάστασης, σύμφωνα με τον Stephens, μπορείτε να «βιώσετε» την αντίδραση σας και να χρησιμοποιήσετε αυτό που αποκαλεί "συναισθηματική αποδοχή", δηλαδή μην προσπαθήσετε να τροποποιήσετε τα συναισθήματα, βιώστε τα, είναι εκεί για κάποιο λόγο. Αυτό θα σας οδηγήσει στην ενσυνειδητότητα, βιώστε τη στιγμή, κερδίστε την εμπειρία. Αυτός είναι ο τρόπος να γίνεται πιο ανθεκτικοί. Συνταχθείτε με τα συναισθήματα σας, μάθετε να ζείτε μαζί τους, αποδεχτείτε τα αντί να προσπαθείτε υπερβολικά να τα διαχειριστείτε». Φυσικά αποδεχτείτε τις προκλήσεις.

Η ουδός του άγχους ορισμένων ανθρώπων είναι υψηλότερο από άλλους, λέει η Kaufer, αυτό εξαρτάται από τα γονίδια, προγεννητικές εμπειρίες, τις εμπειρίες της ζωής, και τα κυκλώματα του εγκεφάλου. Πολλά από αυτά είναι πέρα από τον έλεγχο μας. «Έτσι είναι σημαντικό να μην αισθάνεται κανείς υπεύθυνος που έχει συγκεκριμένες αντιδράσεις στο άγχος», λέει, πρέπει να γνωρίζουμε και να σεβόμαστε τι είναι σωστό για εμάς.

Ragsdale-Headshot-Nov-2018

«Για να βιώσετε το ευεργετικό άγχος, όταν έχετε μια αγχωτική εργασία,» λέει η Jennifer Ragsdale, αναπληρωτής καθηγητής ψυχολογίας στο στο University of Tulsa, «αντιμετωπίστε τις προθεσμίες και το φόρτο εργασίας ως πρόκληση που έχετε να αντιμετωπίσετε ή μια υποσχόμενη ευκαιρία, αντί για κάτι που είναι αδύνατο να διαχειριστείτε. Αναλογιστείτε τις θετικές πλευρές της δουλεία σας. Τι έχει νόημα στην εργασία σας; Σε τι αξίζει να καταναλώσετε την ενέργεια σας και σε τι όχι;». Η έρευνα της Jennifer Ragsdale έδειξε ότι η ενέργεια και η έξαψη (arousal) που σχετίζεται με το ευεργετικό άγχος, μπορούν να καταπολεμήσουν την χρόνια κόπωση, αναφέρει σχετικά: «οι άνθρωποι με θετικούς δείκτες του ευεργετικού άγχους –δηλαδή, με αίσθημα ευτυχίας ή μεστότητας κατά τη διάρκεια της εργασίας- συνολικά παρουσίασαν χαμηλότερα επίπεδα χρόνιας κόπωσης».

Αν πιέζεστε για να δείτε τα θετικά σε μια κατάσταση που σας δένει κόμπο το στομάχι, θυμηθείτε ότι «κάποιο άγχος είναι επιθυμητό, αν όχι απαραίτητο, γιατί έτσι αποδεικνύουμε ότι είμαστε ενεργοί στον κόσμο» λέει ο Stephens, «χωρίς πρόκληση έρχεται η πλήξη. Μια ζωή με μηδενικό άγχος, δεν είναι μια ζωή που αξίζεις να ζήσεις»!

 ΠΗΓΗ

  1. Under pressure: how stress can change our lives for the better, https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2019/nov/18/under-pressure-how-stress-can-change-our-lives-for-the-better

 

 

Έλλη Τιγγινάγκα, MSc
Ψυχολόγος

Τελευταία άρθρα

  • ΠΡΟΣΑΡΜΟΣΤΙΚΗ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ

    ΠΡΟΣΑΡΜΟΣΤΙΚΗ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ

    | Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Manual Therapy

    Αναφέρεται συχνά πως «αν κάνουμε μαγνητική τομογραφία σε ανθρώπους χωρίς συμπτωματολογία, είναι πιθανό να βρεθούν ενδείξεις ανώδυνης δυσλειτουργίας» ή «αν σκανάρουμε άτομα με επώδυνα συμπτώματα, συχνά δεν θα βρούμε εμφανείς δυσλειτουργίες ή ανωμαλίες».

  • ΤΟ ΚΑΘΙΣΜΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΝΕΟ ΚΑΠΝΙΣΜΑ!

    ΤΟ ΚΑΘΙΣΜΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΝΕΟ ΚΑΠΝΙΣΜΑ!

    | Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Στάση σώματος / Λειτουργικότητα

    "Το να κάθεσαι είναι πιο επικίνδυνο από το κάπνισμα, σκοτώνει περισσότερους ανθρώπους από τον ιό HIV και είναι πιο επισφαλή από το να πετάς με αλεξίπτωτο. Καθόμαστε μέχρι θανάτου", λέει ο James Levine, καθηγητής Ιατρικής στην Κλινική Mayo, σε συνέντευξή του στους LA Times. «Η καρέκλα υπάρχει για να μας σκοτώσει».

  • ΨΗΦΙΑΚΗ ΑΝΟΙΑ

    ΨΗΦΙΑΚΗ ΑΝΟΙΑ

    | Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Σκέψεις

    Η υπόθεση πίσω από τον όρο ψηφιακή άνοια είναι ότι η κατάχρηση στη χρήση του διαδικτύου και σε συσκευές με δυνατότητα πρόσβασης στο διαδίκτυο, προκαλεί γνωστική εξασθένηση, όπως μειωμένη προσοχή και μειωμένο εύρος μνήμης, ενώ ενδέχεται ακόμη και να επιταχύνει την πρώιμη άνοια. Η Ψηφιακή Άνοια αποτελεί μια σύγχρονη απειλή για την υγεία, ενώ υπαρκτός είναι ο κίνδυνος να πάρει τη μορφή επιδημίας.

  • ΤΡΑΥΜΑΤΙΣΜΟΣ ΑΠΟ ΚΑΤΑΠΟΝΗΣΗ

    ΤΡΑΥΜΑΤΙΣΜΟΣ ΑΠΟ ΚΑΤΑΠΟΝΗΣΗ

    | Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Σκέψεις

    Παρατηρείται απότομη αύξηση των τραυματισμών από καταπόνηση (υπέρχρηση). Η άθληση είναι τρόπος ζωής για πολλούς ανθρώπους από όλες τις ηλικιακές ομάδες. Είτε πρόκειται για ελίτ αθλητές, είτε για εκείνους που αθλούνται απλά για να έχουν καλή φυσική κατάσταση, όλοι κινδυνεύουν από τη Διαταραχή Αθροιστικού Τραύματος (Cumulative Trauma Disorders -CTDs).

  • ΠΟΝΟΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΘΙΑ ΑΝΩ ΕΠΙΦΑΝΕΙΑ ΤΟΥ ΜΗΡΟΥ - ΜΗΡΙΑΙΟ ΝΕΥΡΟ

    ΠΟΝΟΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΘΙΑ ΑΝΩ ΕΠΙΦΑΝΕΙΑ ΤΟΥ ΜΗΡΟΥ - ΜΗΡΙΑΙΟ ΝΕΥΡΟ

    | Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Manual Therapy

    Πόνος ή αισθητικές διαταραχές στην πρόσθια, άνω επιφάνεια του μηρού στο πόδι, ενδεχομένως είναι αποτέλεσμα άμεσου τραυματισμού ή παρατεταμένης πίεσης στο Μηριαίο Νεύρο. 

  • ΑΥΧΕΝΙΚΟΣ ΠΟΝΟΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΘΙΑ ΟΛΙΣΘΗΣΗ ΤΗΣ ΚΕΦΑΛΗΣ (ΕΡΕΥΝΑ)

    ΑΥΧΕΝΙΚΟΣ ΠΟΝΟΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΘΙΑ ΟΛΙΣΘΗΣΗ ΤΗΣ ΚΕΦΑΛΗΣ (ΕΡΕΥΝΑ)

    | Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Αυχενικό Σύνδρομο

    Σχετίζεται η πρόσθια ολίσθηση της κεφαλής με τον πόνου; Οι επιστήμονες ερευνούν και επιχειρούν απαντήσεις.

  • ΧΕΙΡΟΘΕΡΑΠΕΙΑ, ΟΡΜΟΝΕΣ & ΟΜΟΙΟΣΤΑΣΗ

    ΧΕΙΡΟΘΕΡΑΠΕΙΑ, ΟΡΜΟΝΕΣ & ΟΜΟΙΟΣΤΑΣΗ

    | Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Manual Therapy

    Το σώμα μας περιλαμβάνει ένα περίπλοκο ορμονικό σύστημα που εργάζεται για την επιβίωση μας. Ανταμείβει τις ευεργετικές δράσεις απελευθερώνοντας καλές χημικές ουσίες στο σώμα, ενισχύοντας επιπλέον την επιθυμία για περισσότερες. Η ομοιόσταση αναφέρεται στην ικανότητα του σώματος να διατηρεί ένα σταθερό εσωτερικό περιβάλλον μέσω της ρύθμισης των ορμονών. Οι Χειροθεραπευτές έχουν το προνόμιο να είναι σε θέση να βοηθήσουν τους ανθρώπους μέσω της αφής.

  • Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΑΡΘΡΩΣΗΣ ΤΟΥ ΙΣΧΙΟΥ ΣΤΗΝ ΟΣΦΥΑΛΓΙΑ

    Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΑΡΘΡΩΣΗΣ ΤΟΥ ΙΣΧΙΟΥ ΣΤΗΝ ΟΣΦΥΑΛΓΙΑ

    | Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Οσφυαλγία

    Ποιο είναι το πρώτο πράγμα που έρχεται στο μυαλό σας όταν κάποιος διαμαρτύρεται για πόνο στη μέση; Μπορεί να είναι μυϊκός σπασμός, εμπλοκή νευρικής ρίζας, αρθρίτιδα ή πρόβλημα στον μεσοσπονδύλιο δίσκο. Σπάνια συνδέουμε την άρθρωση του ισχίου (μηροκοτυλιαία άρθρωση) με τον πόνο στη μέση, παρόλο που σε αρκετές μελέτες έχει βρεθεί ισχυρή συσχέτιση μεταξύ της μειωμένης λειτουργικότητας της άρθρωσης του ισχίου και της παθολογίας στη σπονδυλική στήλη (1).

  • ΧΡΟΝΙΟΣ ΠΟΝΟΣ - ΚΡΑΝΙΟΪΕΡΗ ΘΕΡΑΠΕΙΑ

    ΧΡΟΝΙΟΣ ΠΟΝΟΣ - ΚΡΑΝΙΟΪΕΡΗ ΘΕΡΑΠΕΙΑ

    | Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Χρόνιος Πόνος - Ινομυαλγία

    Η Κρανιοϊερή Θεραπεία είναι μια ήπια Χειροθεραπεία, που επιδρά μέσω του συστήματος της περιτονίας αξιοποιώντας τη δυνατότητας του σώματος για αυτοθεραπεία. Έχει τη ρίζα της στην Κρανιακή Οστεοπαθητική, ενώ εμπνευστής της ήταν ο Αμερικανός Οστεοπαθητικός Dr John Upledger,Do. Το Διεθνές Ινστιτούτο Upledger (The Upledger Institute International), ευθυγραμμιζόμενο με τις νέες επιστημονικές έρευνες, συνεχώς εξελίσσει τα πρωτόκολλα και τη θεώρηση της Κρανιοϊερής θεραπείας, εστιάζοντας στην ασφάλεια, στην αξιολόγηση και στην θεραπευτική επίδραση.

  • ΛΕΜΦΙΚΗ ΠΑΡΟΧΕΤΕΥΣΗ (MLD) ΓΙΑ ΤΗ ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΤΟΥ ΛΕΜΦΟΙΔΗΜΑΤΟΣ: ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ

    ΛΕΜΦΙΚΗ ΠΑΡΟΧΕΤΕΥΣΗ (MLD) ΓΙΑ ΤΗ ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΤΟΥ ΛΕΜΦΟΙΔΗΜΑΤΟΣ: ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ

    | Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Λεμφοίδημα

    Η λεμφική παροχέτευση (Manual Lymphatic Drainage – MLD), είναι ευρέως αποδεκτή ως συντηρητική θεραπεία για το λεμφοίδημα. Οι ερευνητές με αυτή τη συστηματική ανασκόπηση στόχευσαν να αξιολογήσουν την αποτελεσματικότητα της σε ασθενείς ευρισκόμενους σε ομάδα υψηλού κινδύνου να εμφανίσουν λεμφοίδημα ή ζουν με αυτό.



    • ΑΛΚΙΜΑΧΟΥ 3-5/116 34/ΑΘΗΝΑ
    • 210 7220562
    • Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

    ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

    Συνδεθείτε με τα κοινωνικά μας δίκτυα "Social Media" και ανακαλύψετε τις νεότερες πληροφορίες

    Who's Online

    Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 147 guests και κανένα μέλος

    © Physio.gr All rights reserved.
    by Avatar.gr.