ΟΣΦΥΑΛΓΙΑ: ΤΙ ΠΡΟΣΔΟΚΟΥΝ ΟΙ ΑΣΘΕΝΕΙΣ ΚΑΙ ΤΙ ΕΙΚΑΖΟΥΝ ΟΙ ΙΑΤΡΟΙ (ΕΡΕΥΝΑ)

Ο πόνος στην μέση είναι ένα πρόβλημα που αφορά πάρα πολλούς ανθρώπους και δεν παύει ποτέ να είναι επίκαιρο. Σύμφωνα με το National Center for Health Statistics (U.S.A.), περίπου ένας στους τέσσερεις ενήλικες αναφέρει ότι τον προηγούμενο μήνα είχε κρίση πόνου στη μέση που διήρκησε τουλάχιστον μια ημέρα, ενώ το 25% των ενηλίκων που ερωτήθηκαν ανάφεραν ότι τους προηγούμενους τρεις μήνες είχαν παρουσιάσει πόνο στη μέση.

Η αναζήτηση των αιτιών που προκαλούν τον πόνο στη μέση, αποδεικνύεται μια δύσκολή διαδικασία εξαιτίας της πολυπλοκότητας του προβλήματος, αφήνωντας τους ασθενείς απογοητευμένους και αρκετές φορές μπερδεμένους μετά από την επίσκεψη σε έναν ή περισσότερους ιατρούς.

Με σκοπό να αξιολογήσουν τις προσδοκίες και τη σημασία που αποδίδουν στην αναζήτηση περίθαλψης οι ασθενείς με πόνο στη μέση, σε σύγκριση με τι εικάζουν οι ιατροί πως προσδοκούν οι ασθνείς, οι ερευνητές: Matthew Smuck, Kevin Barrette, Agnes Martinez-Ith, Geoffrey Sultana, Patricia Zheng, σχεδίασαν μια προοπτική μελέτη (prospective survey), που πραγματοποίηθηκε σε δυο Ακαδημαϊκά Κέντρα Σπονδυλικής Στήλης, με θέμα: «What does the patient with back pain want? A comparison of patient preferences and physician assumptions».

Συνολικά συμμετείχαν 419 ασθενείς με πόνο στη μέση κατά την αρχική τους επίσκεψη σε κλινική σπονδυλικής στήλης και 198 ιατροί που προσφέρθηκαν εθελοντικά να συμπληρώσουν το ερευνητικό ερωτηματολόγιο.

Μέθοδος

Ζητήθηκε από τους ασθενείς να βαθμολογήσουν ανάλογα με τη σημασία που αποδίδουν -απαντώντας μεταξύ του 0 «μη σημαντικό» έως 4 «εξαιρετικά σημαντικό»- στα παρακάτω:

• Βελτίωση του επιπέδου του πόνου
  • Βελτίωση της ικανότητας εκτέλεσης καθημερινών δραστηριοτήτων
  • Εξήγηση της αιτίας του προβλήματος μέσω ενδελεχούς κλινικής αξιολόγησης
  • Διαγνωστικές εξετάσεις
  • Φαρμακευτική αγωγή
  • Φυσικοθεραπεία
  • Χειρουργική επέμβαση

Ζητήθηκε, επίσης, από τους ιατρούς να θαθμολογήσουν, αντίστοιχα, τις ίδιες παραμέτρους, αλλα  «σε σχέση με τη σημασία που θεωρούν ότι αποδίδουν οι ασθενείς τους».

Αποτελέσματα

Σύμφωνα με τους ασθενείς τα ακόλουθα στοιχεία ήταν τα πιο σημαντικά (μέσες τιμές):

• Βελτίωση του επιπέδου του πόνου (3,48)
  • Βελτίωση στην ικανότητα εκτέλεσης καθημερινών δραστηριοτήτων (3,31)
  • Εξήγηση της αιτίας του προβλήματος (3,27)

Ενώ απέδωσαν τη χαμηλότερη βαθμολογία στην χειρουργική επέμβαση (1,07) και στη φαρμακευτική αγωγή (1,89).

back pain

Η σύγκριση των μέσων τιμών για κάθε ερώτημα από ασθενείς και ιατρούς που ανταποκρίθηκαν αποκάλυψε στατιστικά σημαντικές διαφορές. Συγκεκριμένα, οι ιατροί υποτίμησαν τη σημασία της εξήγησης της αιτίας του προβλήματος (2.78±0.119 έναντι 3.28±0.098, 95% CI) και έδωσαν μεγάλη αξία στις διαγνωστικές εξετάσεις (2.78±0.119 έναντι 3.28±0.098, 95% CI), στα φαρμακα (2,38±0,118 έναντι 1,89± 0,143, 95% CI) και στις χειρουργικές επεμβάσεις (1,60±0,126 έναντι 1,07±0,140, ​​95% CI).

back pain1

Συμπεράσματα

Οι ασθενείς δεν δίνουν μεγάλη σημασία στις διαγνωστικές εξετάσεις, τα φάρμακα και τις χειρουργικές επεμβάσεις όπως υπέθεταν οι ιατροί. Οι ιατροί κατανοούν ότι οι ασθενείς με πόνο στη μέση θέλουν βελτίωση τόσο στον πόνο, όσο και στη λειτουργικότητα, αλλά υποτιμούν την σημασία που έχει για τους ασθενείς μια εξήγηση για την αιτία του πόνου.

Πηγή

Spine J. 2021 Sep 20;S1529-9430(21)00906-2. doi: 10.1016/j.spinee.2021.09.007. Online ahead of print.

ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ ΑΥΧΕΝΙΚΗΣ ΚΕΦΑΛΑΛΓΙΑΣ (ΕΡΕΥΝΑ)

Αυχενική κεφαλαλγία/πονοκέφαλος χαρακτηρίζεται ο πόνος που έχει προέλευση από την αυχενική μοίρα της σπονδυλικής στήλης. Ο πόνος ξεκινά από τον αυχένα και το πίσω μέρος του κεφαλιού και ακτινοβολεί προς τα εμπρός. Δεν πρέπει να συγχέεται με τις ημικρανίες και τις άλλες μορφές πονοκεφάλου, καθώς πρόκειται για δευτερογενή πόνο, πόνο δηλαδή που προέρχεται από μια υποκείμενη πάθηση.

Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΚΕΦΑΛΗΣ ΣΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ - ΜΙΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ

Το κεφάλι είναι σημαντικό στοιχείο της βιοκινητικής αλυσίδας. Υπό φυσιολογικές συνθήκες, πρέπει να βρίσκεται κατά μήκος της μέσης γραμμής τού σώματος. Εξαιτίας της θέσης του, αλλά και του γεγονότος ότι αποτελεί περίπου του 6% του συνολικού βάρους του σώματος, πολλοί συγγραφείς πιστεύουν ότι έχει σημαντικό αντίκτυπο στην λειτουργία του.

ΔΥΣΚΑΜΠΤΟΣ ΑΥΧΕΝΑΣ: ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΘΟΛΟΓΙΑ ΣΤΟΝ ΠΟΝΟ

Ένα συνηθισμένο σύμπτωμα για το οποίο συχνά οι ασθενείς παραπονούνται και αναζητούν βοήθεια είναι ο «δύσκαμπτος αυχένας». Αυτός ο άτυπος όρος μπορεί να αναφέρεται σε συμπτώματα που κυμαίνονται από την γενική δυσκαμψία της αυχενικής μοίρας τής σπονδυλικής στήλης, έως την ακινητοποίηση και τον οξύ πόνο, ή  μπορεί να αναφέρεται σε πόνο που ακτινοβολεί στο άνω άκρο και περιορίζει την ικανότητα στροφής τού κεφαλιού σε μια ή περισσότερες κατευθύνσεις.

Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΜΕΣΟΣΠΟΝΔΥΛΙΟΥ ΔΙΣΚΟΥ

Ο μεσοσπονδύλιος δίσκος είναι ένας  πεπλατυσμένος δίσκος, που βρίσκεται ανάμεσα στα σώματα των σπονδύλων. Αποτελείται από τον πηκτοειδή πυρήνα στο κέντρο του ως το ζελατινοειδές και εύπλαστο μέρος και τον ινώδη δακτύλιο που τον περιβάλει συγκρατώντας τον στην θέση του, είναι το πιο σκληρό και ινώδες  μέρος.

ΟΣΦΥΑΛΓΙΑ: ΤΙ ΠΡΟΣΔΟΚΟΥΝ ΟΙ ΑΣΘΕΝΕΙΣ ΚΑΙ ΤΙ ΕΙΚΑΖΟΥΝ ΟΙ ΙΑΤΡΟΙ (ΕΡΕΥΝΑ)

ΠΟΝΟΣ ΣΤΗΝ ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ ΕΠΙΦΑΝΕΙΑ ΤΟΥ ΓΟΝΑΤΟΣ

| Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Κάτω άκρα

Σε ασθενείς με πόνο στην έξω επιφάνεια του γόνατος μπορεί να εμπλέκεται η αρθρική ένωση κνήμης και περόνης. Μια από τις βασικές λειτουργίες της αρθρικής ένωσης κνήμης – περόνης είναι να αποτρέπει τις στροφικές τάσεις τού άκρου ποδιού κατά την βάδιση.

ΠΑΓΩΜΕΝΟΣ ΩΜΟΣ: ΒΕΛΤΙΣΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ (ΕΡΕΥΝΑ)

| Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Ανω άκρα

Σε ασθενείς με πρωτοπαθή παγωμένο ώμο συνηθισμένες επιλογές αποκατάστασης είναι η κινητοποίηση υπό αναισθησία και η αρθροσκοπική απελευθέρωση της κάψας, παρόλο που είναι δαπανηρές επεμβατικές θεραπείες και η αποτελεσματικότητά τους παραμένει αβέβαιη.

ΣΥΝΔΡΟΜΟ ΠΡΟΣΚΡΟΥΣΗΣ ΣΤΟΝ ΩΜΟ

| Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Ανω άκρα

Με τον όρο «σύνδρομο πρόσκρουσης στον ώμο» περιγραφεται ο ερεθισμός και η φλεγμονή των τενόντων του στροφικού πετάλου καθώς διέρχονται από τον υποακρωμιακό χώρο, με αποτέλεσμα πόνο, αδυναμία και μειωμένο εύρος κίνησης στην περιοχή του ώμου.

ΟΣΦΥΑΛΓΙΑ ΤΩΝ ΑΣΤΡΟΝΑΥΤΩΝ

Η μελέτη της "οσφυαλγίας των αστροναυτών" είναι ικανή να δώσει κατευθυντήριες οδηγίες για την θεραπεία της οσφυαλγίας στη Γη!

ΗΜΙΚΡΑΝΙΑ ΚΑΙ ΠΟΝΟΣ ΣΤΟΝ ΑΥΧΕΝΑ    (ΕΡΕΥΝΑ)

| Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Πονοκέφαλος - Ημικρανίες

Συχνότητα πόνου στον αυχένα σε σχέση με την ημικρανία και τον πονοκέφαλο τάσης: μια πληθυσμιακή μελέτη

Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 237 guests και κανένα μέλος