Physio.gr

Τετάρτη, 11 Μαρτίου 2015 21:07

ΔΙΑΚΟΠΗ ΚΑΠΝΙΣΜΑΤΟΣ

Άρθρο της 
Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)

 

Μπορώ να διακόψω το κάπνισμα μόνος μου;

images

Οι περισσότεροι καπνιστές έχουν την εντύπωση πως το κάπνισμα είναι απλώς μια «κακιά» συνήθεια, την οποία μπορούν να κόψουν όποτε θελήσουν. Εφευρίσκουν διάφορα επιχειρήματα προκειμένου να υποστηρίξουν την επιλογή τους, όπως: «το ελέγχω», «δεν καπνίζω πολύ», «καπνίζω ελαφριά τσιγάρα», «όταν θελήσω μπορώ να το κόψω» κ. ά.

Η αλήθεια όμως, είτε μας αρέσει είτε όχι, είναι μια: Το κάπνισμα, όπως και τα ναρκωτικά ή το αλκοόλ, είναι μορφή εξάρτησης και μόνο κακό μπορεί να κάνει στον οργανισμό μας. Δικαιολογίες όπως οι προαναφερθείσες είναι σαφώς παραπλανητικές και χρησιμεύουν μόνο για να καθησυχάζουμε τον εαυτό μας.

Είναι εντυπωσιακό το γεγονός ότι παρά την πολύπλευρη ενημερωτική εκστρατεία που γίνεται στη χώρα μας για τις βλαπτικές επιπτώσεις του καπνίσματος στην υγεία και τη μεγάλη προσπάθεια δημιουργίας υποστηρικτικού περιβάλλοντος για την διακοπή του, περισσότερος από τον μισό πληθυσμό, ανεξαρτήτως ηλικίας, είναι φανατικοί καπνιστές.

Ο πρώτος μύθος, λοιπόν, που πρέπει να καταρρίψουμε είναι πως η απεξάρτηση από το κάπνισμα είναι εύκολη υπόθεση και ότι με θέληση και λίγη προσπάθεια οποιοσδήποτε μπορεί, μόνος του, να «κόψει το τσιγάρο». Η αλήθεια είναι ότι ένα πολύ μικρό ποσοστό ανθρώπων έχουν καταφέρει να διακόψουν το κάπνισμα μόνοι τους και η προσπάθεια αυτή δεν ήταν καθόλου εύκολη. Η καλύτερη λύση για όποιον έχει αποφασίσει πραγματικά τη διακοπή του καπνίσματος είναι να το κάνει με τη βοήθεια του κατάλληλου πλαισίου.

Γιατί είναι είναι αυτή η κατάλληλη λύση;

kapnismaΗ απάντηση είναι απλή! Γιατί επιλέγοντας το κατάλληλο πλαίσιο υποστήριξης τα επιθυμητά αποτελέσματα απεξάρτησης από το κάπνισμα είναι μεγαλύτερα, μακροχρόνια, χωρίς υποτροπές και ο κόπος σαφώς μικρότερος. Μπορεί ένας καπνιστής να διαβάσει, να ενημερωθεί και να προσπαθήσει μόνος του, όμως ο κατάλληλος ειδικός -που σε αυτή την περίπτωση μπορεί να είναι πνευμονολόγος, ψυχολόγος ή/και διατροφολόγος- θα καταστήσει την προσπάθεια επιτυχημένη και θα ελαχιστοποιήσει τις πιθανότητες για πισωγυρίσματα στην καπνιστική συνήθεια.

Αυτό συμβαίνει διότι η εξάρτηση από το κάπνισμα δεν είναι μόνο σωματική. Αυτό σημαίνει ότι και η απεξάρτηση είναι τόσο σωματική, όσο και ψυχική. Τα συμπτώματα της εξάρτησης που δημιουργεί η νικοτίνη εξαφανίζονται μέσα σε 2-4 εβδομάδες, αλλά για να παραμείνουμε μη καπνιστές θα πρέπει να έχουμε δουλέψει και αλλάξει μέσα μας τις ρίζες αυτής της καταναγκαστικής συμπεριφοράς, η οποία όπως αναφέραμε είναι ψυχοσωματική.

Η διαδικασία του καπνίσματος είναι ένα τελετουργικόˑ έτσι η αντιμετώπιση της εξάρτησης θα πρέπει να είναι συνολική. Δεν αφορά μόνο την διακοπή του καπνίσματος, αλλά πρώτα απ' όλα την γνωσιακή αναδόμηση που έκανε κάποιον καπνιστή.

Ας τα πάρουμε, λοιπόν, με τη σειρά. Η επιτυχία διακοπής του καπνίσματος οφείλεται και εξαρτάται, κυρίως, από την επιμονή του καπνιστή να κόψει το κάπνισμα. Για να συμβεί,όμως, αυτό θα πρέπει πρώτα το άτομο να έχει ενημερωθεί λεπτομερέστατα τόσο για τις βλαπτικές επιπτώσεις του καπνίσματος, όσο και για τα ευεργετικά αποτελέσματα της διακοπής του. Έτσι, θα ενισχυθούν τα κίνητρά του για αυτή του την απόφαση. Άλλο σημαντικό ζήτημα στην πορεία και στην απόφαση για τη διακοπή του καπνίσματος είναι η αρχική προσέγγιση του καπνιστή και η αποσαφήνιση των μύθων που ξέρει και υποστηρίζει σχετικά με το κάπνισμα.

Σημασία δεν έχει το άτομο να «κόψει» το τσιγάρο αμέσως - «μαχαίρι», αλλά να το κόψει οριστικά! Για να συμβεί αυτό θα πρέπει να αναγνωρίσουμε τους παράγοντες που οδηγούν το άτομο στο κάπνισμα, να το βοηθήσουμε να αυξήσει την αυτοπεποίθησή του και να πειστεί ότι μπορεί να γίνει μη καπνιστής. Θα πρέπει να υπάρχει διερεύνηση της αμφιθυμίας του σχετικά με τη διακοπή, να αναλύσουμε τους λόγους που μπορεί να το οδηγήσουν σε υποτροπή, αλλά και να του διδάξουμε τους τρόπους με τους οποίους μπορεί να υπερνικήσει τους φόβους του, ακόμα κι αν αυτό αφορά την αύξηση του σωματικού του βάρους. Κατά κύριο, όμως, λόγο θα πρέπει να του μάθουμε πως μπορεί να αντιμετωπίσει το άγχος, το θυμό και την έντονη επιθυμία του για κάπνισμα.

Πιο συγκεκριμένα, μέσω της αναγνώρισης των παραγόντων του περιβάλλοντος που προάγουν το κάπνισμα είναι δυνατό να προχωρήσουμε στην αλλαγή. Και η αλλαγή δεν είναι τίποτα άλλο από την αποσύνδεση της συμπεριφοράς του καπνίσματος από αυτούς τους παράγοντες.

Σημαντικό στοιχείο για την επιτυχή διακοπή του καπνίσματος αποτελεί ο εντοπισμός των συναισθηματικών συνθηκών που οδηγούν στο κάπνισμα, αλλά και η ανακάλυψη τρόπων αλλαγής αυτής της συμπεριφοράς και η αντικατάστασή της με άλλες. Ενώ ουσιαστικής σημασίας είναι και η αλλαγή του τρόπου σκέψης σε σχέση με το κάπνισμα.

Συνεπώς,τόσο η ιατρική βοήθεια -η οποία ενδεχομένως να εμπεριέχει και κάποια ήπια φαρμακευτική αγωγή- όσο και η ψυχολογική υποστήριξη -ώστε να αντιμετωπιστούν οι φόβοι, οι πειρασμοί,τα άγχη, του καπνιστή, αλλά και να επιτευχθεί και η οριστική αλλαγή της καταναγκαστικής του συνήθειας-,προκειμένου το άτομο να περάσει από τις τάξεις του καπνιστή σε εκείνες του μη καπνιστή, είναι απαραίτητες.

Διαβάστηκε 2852 φορές Τελευταία τροποποίηση στις Πέμπτη, 30 Απριλίου 2015 18:52
Ψυχολόγου Έλλης Τιγγινάγκα, MSc

Η Ψυχολόγος Έλλη Τιγγινάγκα, MSc είναι μέλος του Βρετανικού Συλλόγου Ψυχολογίας (British Psychological Society). Απόφοιτος του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης με κατεύθυνση στην Εξελικτική και Σχολική Ψυχολογία, με Μεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο της Αγγλίας «University of East London, UK» με θέμα την Εφαρμοσμένη Ψυχολογία (Master of Science on Applied Psychology) και Μετεκπαίδευση στην «Αξιολόγηση και Αποκατάσταση των Μαθησιακών Δυσκολιών» καθώς και τη «Συμβουλευτική για γονείς και παιδιά».

Περισσότερα ..»

bps.org.uk logo

dikepsy logo

uss logo

ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Εγγραφείτε στο ενημερωτικό δελτίο του physio.gr για να λαμβάνετε όλα τα νέα μας.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΤΕ ΜΑΖΙ ΜΑΣ

ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΤΙΓΓΙΝΑΓΚΑΣ, MT, CST, MNT
ΑΛΚΙΜΑΧΟΥ 3 - 5 / 11634 / ΑΘΗΝΑ

Μπορείτε να επικοινωνείτε μαζί μας από Δευτέρα έως Παρασκευή 15:00-21:00

  • ΤΗΛ: +30 2107220562

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

Συνδεθείτε με τα κοινωνικά μας δίκτυα "Social Media" και ανακαλύψετε τις νεότερες πληροφορίες

Who's Online

Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 2087 επισκέπτες και κανένα μέλος

Αρχική ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΔΙΑΚΟΠΗ ΚΑΠΝΙΣΜΑΤΟΣ