Μάλαξη και καρκινικός πόνος

Ο πόνος, η κόπωση και η μειωμένη λειτουργικότητα που βιώνουν οι ασθενείς που πάσχουν από καρκίνο, ως συμπτώματα, είναι καλά τεκμηριωμένα. Η παρηγορητική φροντίδα έχει επισημανθεί από καιρό ως μέσο αντιμετώπισης αυτών των δυσμενών επιδράσεων, που είναι συχνά συνδεδεμένες τόσο με την ίδια τη νόσο, όσο και με τη θεραπεία της.

Υπάρχει αφθονία δημοσιευμένων εργασιών για την επίδραση της μάλαξης στα πλαίσια της παρηγορητικής φροντίδας ασθενών με καρκινικό πόνο, ωστόσο η αποτελεσματικότητα της, όσο αφορά τον πόνο και την λειτουργικότητα των ασθενών, είναι αβέβαιη.

Σε μια προσπάθεια να γίνει κάποιος προσδιορισμός της αποτελεσματικότητας της μάλαξης, ο Boyd και οι συνεργάτες του διεξήγαγαν μια συστηματική ανασκόπηση και μετα-ανάλυση στο περιοδικό Pain Medicine. Στη συστηματική ανασκόπηση, οι συγγραφείς συγκεντρώνουν σχετικές μελέτες για ένα ερευνητικό θέμα χρησιμοποιώντας μια προκαθορισμένη μεθοδολογία. Στη μετα-ανάλυση συγκεντρώνονται τα αριθμητικά δεδομένα από τις μελέτες που περιλαμβάνονται στη συστηματική ανασκόπηση για να απαντηθεί μια ερευνητική ερώτηση σε ένα μεγάλο δείγμα. Οι συγγραφείς ισχυρίζονται ότι αυτή η περιεκτική ανασκόπηση ήταν η πρώτη που αξιολόγησε κριτικά την απόδειξη για την αποτελεσματικότητα της μάλαξης στην αντιμετώπιση του πόνου, της λειτουργικότητας και της ποιότητας ζωής σε ασθενείς με καρκίνο.

Συστηματική ανασκόπηση και μετα-ανάλυση

oncology-massage1Οι συγγραφείς αναζήτησαν σχετικές μελέτες χρησιμοποιώντας τις κύριες βιβλιογραφικές βάσεις δεδομένων (δηλ. PubMed, CINAHL, Embase, PsycInfo). Μετά την ανασκόπηση, αξιολογήθηκαν οι μελέτες για την ποιότητα και την προϋποθέσεις επιλογής, χρησιμοποιώντας προκαθορισμένα κριτήρια. Μια σύνθετη και εξειδικευμένη διευθύνουσα επιτροπή, η οποία προσδιορίστηκε ως ομάδα εργασίας για την τεκμηρίωση της θεραπεία μάλαξης (Evidence for Massage Therapy -EMT), όρισε τα κριτήρια επιλεξιμότητας. Σημειώστε ότι σε αυτήν την ανασκόπηση η θεραπεία μάλαξης καθορίστηκε από την επιτροπή τεκμηρίωσης ως "Ο συστηματικός χειρισμός του μαλακού ιστού με τα χέρια που επηρεάζει θετικά και προωθεί την επούλωση, μειώνει το άγχος, ενισχύει τη μυϊκή χαλάρωση, βελτιώνει την τοπική κυκλοφορία και δημιουργεί μια αίσθηση ευεξίας."

Στα άρθρα συμπεριλήφθηκαν εκείνα που πληρούσαν όλα τα κριτήρια: δηλαδή (α) ασθενείς με καρκίνο που παρουσιάζουν πόνο, (β) θεραπεία μάλαξης όπως έχει προκαθοριστεί από την ομάδα εργασίας EMT, ενώ παρεμβάσεις που εκτελούνται με εργαλεία (π.χ. καρέκλα-μάλαξης) αποκλείστηκαν, (γ) άρθρα που περιελάμβαναν ψευδή θεραπεία, (δ) αξιολόγηση αποτελέσματος τουλάχιστον ενός σχετικού κριτηρίου και (ε) άρθρα που δημοσιεύτηκαν στην Αγγλική γλώσσα.

Τι έδειξε η έρευνα

Οι αναζητήσεις βάσης δεδομένων απέδωσαν 3.678 άρθρα. Δεκαέξι άρθρα πληρούσαν τα κριτήρια επιλεξιμότητας για συμπερίληψη στην ανάλυση (δώδεκα υψηλής ποιότητας και τέσσερις μελέτες χαμηλής ποιότητας). Τα αποτελέσματα αυτών των μελετών δείχνουν σωρευτικά ότι η θεραπεία με μάλαξη είναι αποτελεσματική στα άτομα με καρκίνο για την αντιμετώπιση του πόνου σε σύγκριση με την απουσία θεραπείας και συγκριτικά με άλλες θεραπευτικές προσεγγίσεις (για παράδειγμα, φυσικοθεραπεία, βελονισμός, συντηρητική ιατρική θεραπεία).

Είναι πολύ σημαντικό να ληφθούν υπόψη αυτά τα ευρήματα, έχοντας κατά νου ότι μόλις δεκαέξι άρθρα πληρούσαν τις προϋποθέσεις για να ενταχθούν στη μελέτη, άρα χρειάζονται περισσότερες μελέτες που να διαθέτουν αξιοπιστία. Επιπλέον πρέπει επιτέλους να σταματήσει ο μύθος ότι η μάλαξη είναι σε θέση να προκαλέσει διασπορά καρκινικών κυττάρων, άρα μεταστάσεις.

Πηγή

Boyd C, Crawford C, et al. The Impact of Massage Therapy on Function in Pain Populations—A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized Controlled Trials: Part II, Cancer Pain Populations. Pain Med, 2016; 17(8): 1553–1568.

ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ ΑΥΧΕΝΙΚΗΣ ΚΕΦΑΛΑΛΓΙΑΣ (ΕΡΕΥΝΑ)

Αυχενική κεφαλαλγία/πονοκέφαλος χαρακτηρίζεται ο πόνος που έχει προέλευση από την αυχενική μοίρα της σπονδυλικής στήλης. Ο πόνος ξεκινά από τον αυχένα και το πίσω μέρος του κεφαλιού και ακτινοβολεί προς τα εμπρός. Δεν πρέπει να συγχέεται με τις ημικρανίες και τις άλλες μορφές πονοκεφάλου, καθώς πρόκειται για δευτερογενή πόνο, πόνο δηλαδή που προέρχεται από μια υποκείμενη πάθηση.

Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΚΕΦΑΛΗΣ ΣΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ - ΜΙΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ

Το κεφάλι είναι σημαντικό στοιχείο της βιοκινητικής αλυσίδας. Υπό φυσιολογικές συνθήκες, πρέπει να βρίσκεται κατά μήκος της μέσης γραμμής τού σώματος. Εξαιτίας της θέσης του, αλλά και του γεγονότος ότι αποτελεί περίπου του 6% του συνολικού βάρους του σώματος, πολλοί συγγραφείς πιστεύουν ότι έχει σημαντικό αντίκτυπο στην λειτουργία του.

ΔΥΣΚΑΜΠΤΟΣ ΑΥΧΕΝΑΣ: ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΘΟΛΟΓΙΑ ΣΤΟΝ ΠΟΝΟ

Ένα συνηθισμένο σύμπτωμα για το οποίο συχνά οι ασθενείς παραπονούνται και αναζητούν βοήθεια είναι ο «δύσκαμπτος αυχένας». Αυτός ο άτυπος όρος μπορεί να αναφέρεται σε συμπτώματα που κυμαίνονται από την γενική δυσκαμψία της αυχενικής μοίρας τής σπονδυλικής στήλης, έως την ακινητοποίηση και τον οξύ πόνο, ή  μπορεί να αναφέρεται σε πόνο που ακτινοβολεί στο άνω άκρο και περιορίζει την ικανότητα στροφής τού κεφαλιού σε μια ή περισσότερες κατευθύνσεις.

Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΜΕΣΟΣΠΟΝΔΥΛΙΟΥ ΔΙΣΚΟΥ

Ο μεσοσπονδύλιος δίσκος είναι ένας  πεπλατυσμένος δίσκος, που βρίσκεται ανάμεσα στα σώματα των σπονδύλων. Αποτελείται από τον πηκτοειδή πυρήνα στο κέντρο του ως το ζελατινοειδές και εύπλαστο μέρος και τον ινώδη δακτύλιο που τον περιβάλει συγκρατώντας τον στην θέση του, είναι το πιο σκληρό και ινώδες  μέρος.

ΟΣΦΥΑΛΓΙΑ: ΤΙ ΠΡΟΣΔΟΚΟΥΝ ΟΙ ΑΣΘΕΝΕΙΣ ΚΑΙ ΤΙ ΕΙΚΑΖΟΥΝ ΟΙ ΙΑΤΡΟΙ (ΕΡΕΥΝΑ)

Ο πόνος στην μέση είναι ένα πρόβλημα που αφορά πάρα πολλούς ανθρώπους και δεν παύει ποτέ να είναι επίκαιρο. Σύμφωνα με το National Center for Health Statistics (U.S.A.), περίπου ένας στους τέσσερεις ενήλικες αναφέρει ότι τον προηγούμενο μήνα είχε κρίση πόνου στη μέση που διήρκησε τουλάχιστον μια ημέρα, ενώ το 25% των ενηλίκων που ερωτήθηκαν ανάφεραν ότι τους προηγούμενους τρεις μήνες είχαν παρουσιάσει πόνο στη μέση.

ΠΟΝΟΣ ΣΤΗΝ ΕΞΩΤΕΡΙΚΗ ΕΠΙΦΑΝΕΙΑ ΤΟΥ ΓΟΝΑΤΟΣ

| Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Κάτω άκρα

Σε ασθενείς με πόνο στην έξω επιφάνεια του γόνατος μπορεί να εμπλέκεται η αρθρική ένωση κνήμης και περόνης. Μια από τις βασικές λειτουργίες της αρθρικής ένωσης κνήμης – περόνης είναι να αποτρέπει τις στροφικές τάσεις τού άκρου ποδιού κατά την βάδιση.

ΠΑΓΩΜΕΝΟΣ ΩΜΟΣ: ΒΕΛΤΙΣΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ (ΕΡΕΥΝΑ)

| Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Ανω άκρα

Σε ασθενείς με πρωτοπαθή παγωμένο ώμο συνηθισμένες επιλογές αποκατάστασης είναι η κινητοποίηση υπό αναισθησία και η αρθροσκοπική απελευθέρωση της κάψας, παρόλο που είναι δαπανηρές επεμβατικές θεραπείες και η αποτελεσματικότητά τους παραμένει αβέβαιη.

ΣΥΝΔΡΟΜΟ ΠΡΟΣΚΡΟΥΣΗΣ ΣΤΟΝ ΩΜΟ

| Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Ανω άκρα

Με τον όρο «σύνδρομο πρόσκρουσης στον ώμο» περιγραφεται ο ερεθισμός και η φλεγμονή των τενόντων του στροφικού πετάλου καθώς διέρχονται από τον υποακρωμιακό χώρο, με αποτέλεσμα πόνο, αδυναμία και μειωμένο εύρος κίνησης στην περιοχή του ώμου.

ΟΣΦΥΑΛΓΙΑ ΤΩΝ ΑΣΤΡΟΝΑΥΤΩΝ

Η μελέτη της "οσφυαλγίας των αστροναυτών" είναι ικανή να δώσει κατευθυντήριες οδηγίες για την θεραπεία της οσφυαλγίας στη Γη!

ΗΜΙΚΡΑΝΙΑ ΚΑΙ ΠΟΝΟΣ ΣΤΟΝ ΑΥΧΕΝΑ    (ΕΡΕΥΝΑ)

| Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Πονοκέφαλος - Ημικρανίες

Συχνότητα πόνου στον αυχένα σε σχέση με την ημικρανία και τον πονοκέφαλο τάσης: μια πληθυσμιακή μελέτη

Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 87 guests και κανένα μέλος