ΠΟΝΟΣ ΣΤΟΝ ΑΥΧΕΝΑ: ΠΟΙΑ Η ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΕΠΙΛΟΓΗ;

Οι πόνοι στο αυχένα είναι ένα συχνό πρόβλημα υγείας με δυσάρεστες συνέπειες για την καθημερινή προσωπική και επαγγελματική ζωή των ασθενών. Υπολογίζεται ότι κάθε χρόνο, περίπου 10% του πληθυσμού πάσχουν από πόνους του αυχένα. Στις περισσότερες περιπτώσεις, ο πόνος στον αυχένα έχει περιόδους έξαρσης και περιόδους ύφεσης. Υπάρχουν όμως περιπτώσεις που διαρκούν για περισσότερο από 3 μήνες και έτσι γίνονται χρόνιοι.

Το ερώτημα, ποια είναι η καλύτερη επιλογή για τον ασθενή, παραμένει υπό έρευνα. Υπάρχουν μόνο λίγα επιστημονικά τεκμηριωμένα δεδομένα για το ποια θεραπευτική αγωγή προσφέρει την καλύτερη ανακούφιση στον ασθενή με πόνο στον αυχένα. Πρόσφατα, γιατροί από τον Καναδά, δημοσίευσαν τα αποτελέσματα θεραπευτικών δοκιμών που διεξήγαγαν σε 151 άνδρες και γυναίκες, οι οποίοι έπασχαν από χρόνιο πόνο στον αυχένα, ήπιας μορφής. Με τυχαιοποιημένο τρόπο χώρισαν τους ασθενείς σε 4 ομάδες, για να υποβληθούν σε 4 διαφορετικές μορφές θεραπείας, για διάρκεια 12 εβδομάδων.

Οι θεραπείες που χορηγήθηκαν ήσαν

Η πρώτη ομάδα έλαβε θεραπεία ελέγχου (πλασέμπο) που αποτελείτο από ζεστά - κρύα επιθέματα και μασάζ (ομάδα ελέγχου).
Για τη δεύτερη ομάδα δόθηκε ένα ειδικό μαξιλάρι που στήριζε τον αυχένα μαζί με την αγωγή πλασέμπο.
Η τρίτη ομάδα έκανε ασκήσεις του αυχένα και ταυτόχρονα λάμβανε την αγωγή πλασέμπο.
Η τέταρτη ομάδα έλαβε και τις 3 θεραπείες, δηλαδή έκανε τις ασκήσεις, χρησιμοποιούσε το ειδικό μαξιλάρι με στήριξη του αυχένα και την αγωγή πλασέμπο.

Οι ασκήσεις του αυχένα διαρκούσαν από 5 έως 10 λεπτά και αφορούσαν κυρίως ισομετρικές κινήσεις του κεφαλιού, του αυχένα και των ώμων. Αρχικά οι ασθενείς έκαναν τις ασκήσεις κάτω από την επίβλεψη του φυσιοθεραπευτή και ακολούθως, συνέχιζαν μόνοι τους, στο σπίτι.

Οι συμμετέχοντες έτυχαν θεραπείας από φυσιοθεραπευτές για περίοδο 6 εβδομάδων. Η κατάσταση τους αξιολογείτο από ανεξάρτητους εκτιμητές στην αρχή της έρευνας και μετά στις 3, 6, 12, 24 εβδομάδες και 12 μήνες. Η αξιολόγηση στις 12 εβδομάδες θεωρήθηκε ως η καθοριστική για την αποτελεσματικότητα της θεραπείας. Η αποτελεσματικότητα της κάθε θεραπείας βασίστηκε σε ειδικό ερωτηματολόγιο αξιολόγησης του πόνου του αυχένα.

neck-exercises

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι κατά τη 12η εβδομάδα, η ομάδα που λάμβανε και τις 3 μεθόδους (πλασέμπο, ασκήσεις και μαξιλάρι στήριξης), ανέφερε ότι υπήρχε σημαντική βελτίωση των πόνων.
Οι άλλες 3 ομάδες δεν ανέφεραν οποιαδήποτε βελτίωση. Τα συμπεράσματα των Καναδών γιατρών ήταν ότι τα καλύτερα αποτελέσματα επιτεύχθηκαν όταν οι ασθενείς χρησιμοποιούσαν μαξιλάρι με στήριξη του αυχένα με ταυτόχρονη διενέργεια ασκήσεων του αυχένα οι οποίες τους είχαν διδαχθεί από τους φυσιοθεραπευτές. Ούτε το μαξιλάρι από μόνο του, ούτε οι ασκήσεις από μόνες τους, είχαν το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, αυτό σημαίνει ότι οι ασθενείς με ήπιο χρόνιο πόνο του αυχένα, θα μπορούσαν να επιτύχουν τα καλύτερα αποτελέσματα ανακούφισης από την πάθηση τους εάν με τη συμβουλή και παρακολούθηση από το γιατρό τους, τύχουν εκπαίδευσης από φυσιοθεραπευτή για τη διενέργεια ασκήσεων του αυχένα και την ορθή χρήση μαξιλαριών με στήριξη του αυχένα.

Στις περιπτώσεις ασθενών με σοβαρής μορφής πόνους στον αυχένα, πιθανόν η κατάσταση να είναι διαφορετική και σε κάθε περίπτωση, οι ασθενείς πρέπει να ακολουθούν θεραπείες που τους συστήνει ο γιατρός σε συνεργασία με φυσικοθεραπευτή, μετά από ενδελεχή αξιολόγηση της πάθησης τους.

ΠΗΓΕΣ

Effect of Therapeutic Exercise and Sleeping Neck Support on Patients with Chronic Neck Pain: A Randomized Clinical Trial, The Journal of Rheumatology 2007;34:151–158, Ιανουάριος 2007.

American Academy of Physical Medicine and Rehabilitation

"ΠΙΑΣΙΜΟ" ΣΤΟΝ ΑΥΧΕΝΑ

Το «πιάσιμο» στον αυχένα είναι ένα πολύ συνηθισμένο σύμπτωμα που οδηγεί τους πάσχοντες να αναζητήσουν βοήθεια. Βέβαια πρόκειται για άτυπο όρο ομπρέλα, καθώς τα συμπτώματα κυμαίνονται από γενική δυσκαμψία του αυχένα έως πλήρη ακινησία με αφόρητο πόνο.

ΥΓΙΗΣ ΠΕΡΙΤΟΝΙΑ

| Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Περιτονία- Fascia

Στη προσπάθεια για να διατηρήσετε τον εαυτό σας υγιή και προστατευμένο από τραυματισμούς, βασική προϋπόθεση είναι να διατηρήσετε την περιτονία υγιή, ώστε να είναι ελεύθερη η ροή των υγρών, η ολίσθηση και να υπάρχει ευκολία στη κίνηση. Τελικός στόχος παραμένει η διατήρηση της ομοιόστασης του σώματος, που σημαίνει σώμα σε φυσική και πνευματική ισορροπία.

ΥΠΕΡΤΑΣΗ ΚΑΙ ΟΣΤΕΟΠΟΡΩΣΗ

| Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Οστεοπόρωση

Μελέτη που παρουσιάσθηκε στις 7 Σεπτεμβρίου στο American Heart Association’s Hypertension Scientific Sessions 2022, συσχετίζει την υψηλή αρτηριακή πίεση με την ταχύτερη γήρανση των οστών.

ΠΕΡΠΑΤΗΜΑ ΚΑΙ ΑΓΧΟΣ

| Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Άσκηση

Σε πρόσφατη μελέτη από το Lise Meitner Group for Environmental Neuroscience at the Max Planck Institute for Human Development, διαπιστώθηκε ότι μια ώρα περπάτημα στο δάσος Grunewald στη Γερμανία, μείωσε το άγχος στους συμμετέχοντες, ενώ αντίθετα περπάτημα ίσης διάρκειας σε πολυσύχναστο δρόμο στην εμπορική περιοχή του Βερολίνου δεν είχε το ίδιο αποτέλεσμα.

ΙΝΟΜΥΑΛΓΙΑ ... υπό διερεύνηση!

| Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Χρόνιος Πόνος - Ινομυαλγία

Το σύνδρομο της Ινομυαλγίας (fibromyalgia) είναι μια συνηθισμένη και χρόνια διαταραχή, που χαρακτηρίζεται από διάχυτους μυϊκούς πόνους, κακουχία και πολλαπλά επώδυνα σημεία (tender points). Η ετοιμολογία του όρου “fibromyalgia” προέρχεται από την Λατινική λέξη fibro, που σημαίνει ιστός, και από τις Ελληνικές λέξεις myo και algia, που σημαίνουν μυς και άλγος (fibromyalgia = ινομυαλγία). Βρίσκουμε αναφορές για διάχυτο πόνο στο σώμα σε ιστορικά έγγραφά ακόμη πριν τον Μεσαίωνα, αλλά είναι καταπληκτικό ότι ακόμη και σήμερα αυτή η κατάσταση συνεχίζει να είναι υπό διερεύνηση.

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΗΣ ΒΑΣΙΚΗΣ ΑΙΤΙΑΣ (Key Lesion)

Η εμπεριστατωμένη αξιολόγηση αποτελεί βασική προϋπόθεση μιας αποτελεσματικής θεραπείας. Ένα απλοποιημένο σύστημα ελέγχου, μέσω του οποίου μπορούμε σε μικρό χρονικό διάστημα να αξιολογήσουμε ολόκληρο το σώμα, στην αναζήτηση της βασικής αιτίας είναι το ART. Το ακρώνυμο ART προέρχεται από τις λέξεις: Asymmetry – Restriction of motion – Tissue texture abnormalities (Ασυμμετρία – Περιορισμός της κίνησης – Ανωμαλία στην υφή του ιστού).

Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΤΟΝΙΑΣ ΣΤΟΝ ΠΟΝΟ ΤΗΣ ΜΕΣΗΣ

| Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Περιτονία- Fascia

Πολλές είναι οι αιτίες που μπορούν να προκαλέσουν πόνο στη μέση, οι περισσότερες από αυτές εξαρτώνται από τις συνήθειες που έχουμε υιοθετήσει στην καθημερινότητα μας. Η καθιστική ζωή, πολλές ώρες μπροστά στη τηλεόραση ή τον υπολογιστή, η διατροφή και το άγχος συμβάλλουν σημαντικά στη πρόκληση του πόνου στη μέση. Το ίδιο συμβαίνει επίσης από την υπερβολική καταπόνηση του σώματος, χωρίς την απαραίτητη προσαρμογή, όταν δηλαδή θέλουμε να κάνουμε περισσότερα από όσα πραγματικά έχουμε την ικανότητα να κάνουμε. Το αποτέλεσμα και στις δυο περιπτώσεις είναι πρόκληση μικροτραυματισμών στην περιτονία με επακόλουθο αποτέλεσμα τη φλεγμονή και τον πόνο.

ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΜΕ ΟΛΙΣΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ

| Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Περιτονία- Fascia

Ως κοινωνία, έχουμε επικεντρωθεί εδώ και πολύ καιρό στη διαίρεση, την αποσυναρμολόγηση και τη προσεκτική μελέτη των μικρότερων δομικών στοιχείων. Αυτή η προσέγγιση έχει οδηγήσει σε μεγάλη πρόοδο σε ορισμένους τομείς και σε ενισχυμένη κατανόηση των επί μέρους στοιχείων, αλλά οδήγησε επίσης σε μια πολύ περιορισμένη ολιστική κατανόηση αυτών που συμβαίνουν γύρω μας.

ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΗ ΓΙΑ ΜΙΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΘΕΡΑΠΕΙΑ

Δεν είναι λίγες οι φορές που ως θεραπευτές καλούμαστε να φροντίσουμε ασθενείς τους οποίους με δυσκολία μπορούμε να αγγίξουμε εξαιτίας του πόνου. Τις περισσότερες φορές είναι αδύνατη μια διαφωτιστική κλινική αξιολόγηση και ακόμη πιο δύσκολή η θεραπευτική προσέγγιση χωρίς τον κίνδυνο να πονέσει περισσότερο ο ασθενής μας. Σε αυτές τις περιπτώσεις μια προσέγγιση είναι να μην κάνουμε τίποτα, χωρίς όμως να έχει αποδειχθεί ότι αυτό θα είναι ευεργετικό για τον ασθενή μας, αντίθετα πολλές φορές συσσωρεύει και άλλες δυσκολίες. Μια άλλη προσέγγιση είναι να υιοθετήσουμε μια στρατηγική θεραπευτικής προσέγγισης βήμα-βήμα. Δηλαδή, να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις για μια αποτελεσματική θεραπεία.

ΛΕΚΑΝΗ & ΣΠΟΝΔΥΛΙΚΗ ΣΤΗΛΗ: Μια σχέση αλληλεπίδρασης

Όταν ένας ασθενής παρουσιάζει αλλαγή στην ευθυγράμμιση της σπονδυλικής στήλης, είναι φυσικό να υποθέσουμε ότι η αιτία βρίσκεται στη ίδια τη σπονδυλική στήλη, και, ως εκ τούτου, η θεραπευτική προσέγγιση θα πρέπει να εστιάζεται εκεί. Ωστόσο, άλλοι παράγοντες, εκτός της σπονδυλικής στήλης συχνά προκαλούν αλλαγές στη μορφολογία της. Σε αυτές τις περιπτώσεις είναι χρήσιμο να διευρύνουμε τον θεραπευτικό μας ορίζοντα, συμπεριλαμβάνοντας στο πλάνο μας και άλλες περιοχές του σώματος.

Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 49 guests και κανένα μέλος