ΑΥΧΕΝΙΚΟ ΣΥΝΔΡΟΜΟ - ΚΟΣΤΟΣ - ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

Το Αυχενικό Σύνδρομο είναι μια συνηθισμένη κατάσταση, που επηρεάζει περίπου το ένα / έκτο των ανδρών και το ένα / τέταρτο των γυναικών στην Ολλανδία. Δεν απειλεί την ζωή των ασθενών αλλά προκαλεί πόνο και δυσκαμψία με αποτέλεσμα την αναζήτηση ιατρικής βοήθειας, την απουσία από την εργασία και αλλαγή στην ποιότητα της ζωής των ασθενών. Το συνολικό κόστος από το Αυχενικό Σύνδρομο στην Ολλανδία εκτιμάται σε $686 εκατομμύρια τον χρόνο.

Για τον λόγο αυτό αναζητείται ένας περισσότερο αποτελεσματικός και οικονομικός τρόπος αντιμετώπισης αυτού του προβλήματος. Οι θεραπευτικές προσεγγίσεις περιλαμβάνουν, αναλγητικά φάρμακα που δίνουν οι ιατροί, φυσικοθεραπεία και εφαρμογή της τεχνικής manual therapy. Η παρακάτω μελέτη σχεδιάστηκε για μελετηθεί το κόστος σε σχέση με την αποτελεσματικότητα αυτών των θεραπευτικών προσεγγίσεων.

Μελετήθηκαν 183 ασθενείς με πόνο στον Αυχένα για χρονικό διάστημα τουλάχιστον δύο εβδομάδων. Σε 60 ασθενείς εφαρμόσθηκαν ήπιοι χειρισμοί κινητοποίησης της σπονδυλικής στήλης (spinal manipulation) με στόχο την βελτίωση της λειτουργικότητας της. Η θεραπευτική συνεδρία διαρκούσε 45 λεπτά, μια φορά την εβδομάδα με μέγιστο αριθμό συνεδριών έξη. Σε 59 ασθενείς εφαρμόσθηκαν φυσικοθεραπευτικές πράξεις και θεραπευτικές ασκήσεις. Η συνεδρία διαρκούσε 30 λεπτά, δύο φορές την εβδομάδα με μέγιστο αριθμό συνεδριών δώδεκα. Σε 64 ασθενείς εδόθησαν οδηγίες και φάρμακα από ειδικευμένους ιατρούς. Οι οδηγίες περιελάμβαναν σωστή εργονομία στις καθημερινές δραστηριότητες, εφαρμογή ζεστών επιθεμάτων, ασκήσεις για το σπίτι και ενθάρρυνση ώστε να περιμένουν την υποχώρηση των συμπτωμάτων. Αν εθεωρείτο απαραίτητο ελάμβαναν φαρμακευτική αγωγή όπως paracetamol ή non-steroidal αντιφλεγμονώδη.
Η αξιολόγηση των αποτελεσμάτων περιελάμβανε την εκτίμηση του πόνου, την λειτουργική ανεξαρτησία, την χρησιμότητα και την ποιότητα της ζωής των ασθενών. Το οικονομικό κόστος υπολογίστηκε σύμφωνα με ένα οικονομικό ημερολόγιο που διατηρούσαν οι ασθενείς για ένα χρόνο.

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Neck.jpegΗ ομάδα “Manual Therapy” παρουσίασε ταχύτερη βελτίωση σε σχέση με την ομάδα της Φυσικοθεραπείας και της Ιατρικής φροντίδας μέσα στις πρώτες 26 εβδομάδες, ενώ οι διαφορές ήταν ασήμαντες στις 52 εβδομάδες. Το συνολικό κόστος της ομάδας Manual Therapy ήταν περίπου το ένα/τρίτο από το κόστος της ομάδας Φυσικοθεραπείας και Ιατρικής Φροντίδας. Αναλυτικά - Manual Therapy, 447 Euro - Φυσικοθεραπεία, 1297 Euro – Ιατρική Φροντίδα, 1379 Euro.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ

Η τεχνική Manual Therapy είναι περισσότερο αποτελεσματική και λιγότερο δαπανηρή σε σχέση με την κλασσική φυσικοθεραπεία ή την αντιμετώπιση αποκλειστικά από ιατρούς των προβλημάτων που προκαλούνται από το Αυχενικό Σύνδρομο.

Institute for Research in Extramural Medicine, VU University Medical Centre,
Van der Boechorststraat 7, 1081 BT Amsterdam, Netherlands

"ΠΙΑΣΙΜΟ" ΣΤΟΝ ΑΥΧΕΝΑ

Το «πιάσιμο» στον αυχένα είναι ένα πολύ συνηθισμένο σύμπτωμα που οδηγεί τους πάσχοντες να αναζητήσουν βοήθεια. Βέβαια πρόκειται για άτυπο όρο ομπρέλα, καθώς τα συμπτώματα κυμαίνονται από γενική δυσκαμψία του αυχένα έως πλήρη ακινησία με αφόρητο πόνο.

ΥΓΙΗΣ ΠΕΡΙΤΟΝΙΑ

| Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Περιτονία- Fascia

Στη προσπάθεια για να διατηρήσετε τον εαυτό σας υγιή και προστατευμένο από τραυματισμούς, βασική προϋπόθεση είναι να διατηρήσετε την περιτονία υγιή, ώστε να είναι ελεύθερη η ροή των υγρών, η ολίσθηση και να υπάρχει ευκολία στη κίνηση. Τελικός στόχος παραμένει η διατήρηση της ομοιόστασης του σώματος, που σημαίνει σώμα σε φυσική και πνευματική ισορροπία.

ΥΠΕΡΤΑΣΗ ΚΑΙ ΟΣΤΕΟΠΟΡΩΣΗ

| Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Οστεοπόρωση

Μελέτη που παρουσιάσθηκε στις 7 Σεπτεμβρίου στο American Heart Association’s Hypertension Scientific Sessions 2022, συσχετίζει την υψηλή αρτηριακή πίεση με την ταχύτερη γήρανση των οστών.

ΠΕΡΠΑΤΗΜΑ ΚΑΙ ΑΓΧΟΣ

| Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Άσκηση

Σε πρόσφατη μελέτη από το Lise Meitner Group for Environmental Neuroscience at the Max Planck Institute for Human Development, διαπιστώθηκε ότι μια ώρα περπάτημα στο δάσος Grunewald στη Γερμανία, μείωσε το άγχος στους συμμετέχοντες, ενώ αντίθετα περπάτημα ίσης διάρκειας σε πολυσύχναστο δρόμο στην εμπορική περιοχή του Βερολίνου δεν είχε το ίδιο αποτέλεσμα.

ΙΝΟΜΥΑΛΓΙΑ ... υπό διερεύνηση!

| Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Χρόνιος Πόνος - Ινομυαλγία

Το σύνδρομο της Ινομυαλγίας (fibromyalgia) είναι μια συνηθισμένη και χρόνια διαταραχή, που χαρακτηρίζεται από διάχυτους μυϊκούς πόνους, κακουχία και πολλαπλά επώδυνα σημεία (tender points). Η ετοιμολογία του όρου “fibromyalgia” προέρχεται από την Λατινική λέξη fibro, που σημαίνει ιστός, και από τις Ελληνικές λέξεις myo και algia, που σημαίνουν μυς και άλγος (fibromyalgia = ινομυαλγία). Βρίσκουμε αναφορές για διάχυτο πόνο στο σώμα σε ιστορικά έγγραφά ακόμη πριν τον Μεσαίωνα, αλλά είναι καταπληκτικό ότι ακόμη και σήμερα αυτή η κατάσταση συνεχίζει να είναι υπό διερεύνηση.

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΗΣ ΒΑΣΙΚΗΣ ΑΙΤΙΑΣ (Key Lesion)

Η εμπεριστατωμένη αξιολόγηση αποτελεί βασική προϋπόθεση μιας αποτελεσματικής θεραπείας. Ένα απλοποιημένο σύστημα ελέγχου, μέσω του οποίου μπορούμε σε μικρό χρονικό διάστημα να αξιολογήσουμε ολόκληρο το σώμα, στην αναζήτηση της βασικής αιτίας είναι το ART. Το ακρώνυμο ART προέρχεται από τις λέξεις: Asymmetry – Restriction of motion – Tissue texture abnormalities (Ασυμμετρία – Περιορισμός της κίνησης – Ανωμαλία στην υφή του ιστού).

Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΤΟΝΙΑΣ ΣΤΟΝ ΠΟΝΟ ΤΗΣ ΜΕΣΗΣ

| Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Περιτονία- Fascia

Πολλές είναι οι αιτίες που μπορούν να προκαλέσουν πόνο στη μέση, οι περισσότερες από αυτές εξαρτώνται από τις συνήθειες που έχουμε υιοθετήσει στην καθημερινότητα μας. Η καθιστική ζωή, πολλές ώρες μπροστά στη τηλεόραση ή τον υπολογιστή, η διατροφή και το άγχος συμβάλλουν σημαντικά στη πρόκληση του πόνου στη μέση. Το ίδιο συμβαίνει επίσης από την υπερβολική καταπόνηση του σώματος, χωρίς την απαραίτητη προσαρμογή, όταν δηλαδή θέλουμε να κάνουμε περισσότερα από όσα πραγματικά έχουμε την ικανότητα να κάνουμε. Το αποτέλεσμα και στις δυο περιπτώσεις είναι πρόκληση μικροτραυματισμών στην περιτονία με επακόλουθο αποτέλεσμα τη φλεγμονή και τον πόνο.

ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΜΕ ΟΛΙΣΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ

| Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Περιτονία- Fascia

Ως κοινωνία, έχουμε επικεντρωθεί εδώ και πολύ καιρό στη διαίρεση, την αποσυναρμολόγηση και τη προσεκτική μελέτη των μικρότερων δομικών στοιχείων. Αυτή η προσέγγιση έχει οδηγήσει σε μεγάλη πρόοδο σε ορισμένους τομείς και σε ενισχυμένη κατανόηση των επί μέρους στοιχείων, αλλά οδήγησε επίσης σε μια πολύ περιορισμένη ολιστική κατανόηση αυτών που συμβαίνουν γύρω μας.

ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΗ ΓΙΑ ΜΙΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΘΕΡΑΠΕΙΑ

Δεν είναι λίγες οι φορές που ως θεραπευτές καλούμαστε να φροντίσουμε ασθενείς τους οποίους με δυσκολία μπορούμε να αγγίξουμε εξαιτίας του πόνου. Τις περισσότερες φορές είναι αδύνατη μια διαφωτιστική κλινική αξιολόγηση και ακόμη πιο δύσκολή η θεραπευτική προσέγγιση χωρίς τον κίνδυνο να πονέσει περισσότερο ο ασθενής μας. Σε αυτές τις περιπτώσεις μια προσέγγιση είναι να μην κάνουμε τίποτα, χωρίς όμως να έχει αποδειχθεί ότι αυτό θα είναι ευεργετικό για τον ασθενή μας, αντίθετα πολλές φορές συσσωρεύει και άλλες δυσκολίες. Μια άλλη προσέγγιση είναι να υιοθετήσουμε μια στρατηγική θεραπευτικής προσέγγισης βήμα-βήμα. Δηλαδή, να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις για μια αποτελεσματική θεραπεία.

ΛΕΚΑΝΗ & ΣΠΟΝΔΥΛΙΚΗ ΣΤΗΛΗ: Μια σχέση αλληλεπίδρασης

Όταν ένας ασθενής παρουσιάζει αλλαγή στην ευθυγράμμιση της σπονδυλικής στήλης, είναι φυσικό να υποθέσουμε ότι η αιτία βρίσκεται στη ίδια τη σπονδυλική στήλη, και, ως εκ τούτου, η θεραπευτική προσέγγιση θα πρέπει να εστιάζεται εκεί. Ωστόσο, άλλοι παράγοντες, εκτός της σπονδυλικής στήλης συχνά προκαλούν αλλαγές στη μορφολογία της. Σε αυτές τις περιπτώσεις είναι χρήσιμο να διευρύνουμε τον θεραπευτικό μας ορίζοντα, συμπεριλαμβάνοντας στο πλάνο μας και άλλες περιοχές του σώματος.

Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 179 guests και κανένα μέλος