ΟΣΦΥΑΛΓΙΑ: ΤΙ ΠΡΟΣΔΟΚΟΥΝ ΟΙ ΑΣΘΕΝΕΙΣ ΚΑΙ ΤΙ ΕΙΚΑΖΟΥΝ ΟΙ ΙΑΤΡΟΙ (ΕΡΕΥΝΑ)

Ο πόνος στην μέση είναι ένα πρόβλημα που αφορά πάρα πολλούς ανθρώπους και δεν παύει ποτέ να είναι επίκαιρο. Σύμφωνα με το National Center for Health Statistics (U.S.A.), περίπου ένας στους τέσσερεις ενήλικες αναφέρει ότι τον προηγούμενο μήνα είχε κρίση πόνου στη μέση που διήρκησε τουλάχιστον μια ημέρα, ενώ το 25% των ενηλίκων που ερωτήθηκαν ανάφεραν ότι τους προηγούμενους τρεις μήνες είχαν παρουσιάσει πόνο στη μέση.

Η αναζήτηση των αιτιών που προκαλούν τον πόνο στη μέση, αποδεικνύεται μια δύσκολή διαδικασία εξαιτίας της πολυπλοκότητας του προβλήματος, αφήνοντας τους ασθενείς απογοητευμένους και αρκετές φορές μπερδεμένους μετά από την επίσκεψη σε έναν ή περισσότερους ιατρούς.

Με σκοπό να αξιολογήσουν τις προσδοκίες και τη σημασία που αποδίδουν στην αναζήτηση περίθαλψης οι ασθενείς με πόνο στη μέση, σε σύγκριση με τι εικάζουν οι ιατροί πως προσδοκούν οι ασθνείς, οι ερευνητές: Matthew Smuck, Kevin Barrette, Agnes Martinez-Ith, Geoffrey Sultana, Patricia Zheng, σχεδίασαν μια προοπτική μελέτη (prospective survey), που πραγματοποίηθηκε σε δυο Ακαδημαϊκά Κέντρα Σπονδυλικής Στήλης, με θέμα: «What does the patient with back pain want? A comparison of patient preferences and physician assumptions».

Συνολικά συμμετείχαν 419 ασθενείς με πόνο στη μέση κατά την αρχική τους επίσκεψη σε κλινική σπονδυλικής στήλης και 198 ιατροί που προσφέρθηκαν εθελοντικά να συμπληρώσουν το ερευνητικό ερωτηματολόγιο.

Μέθοδος

Ζητήθηκε από τους ασθενείς να βαθμολογήσουν ανάλογα με τη σημασία που αποδίδουν -απαντώντας μεταξύ του 0 «μη σημαντικό» έως 4 «εξαιρετικά σημαντικό»- στα παρακάτω:

• Βελτίωση του επιπέδου του πόνου
  • Βελτίωση της ικανότητας εκτέλεσης καθημερινών δραστηριοτήτων
  • Εξήγηση της αιτίας του προβλήματος μέσω ενδελεχούς κλινικής αξιολόγησης
  • Διαγνωστικές εξετάσεις
  • Φαρμακευτική αγωγή
  • Φυσικοθεραπεία
  • Χειρουργική επέμβαση

Ζητήθηκε, επίσης, από τους ιατρούς να θαθμολογήσουν, αντίστοιχα, τις ίδιες παραμέτρους, αλλα  «σε σχέση με τη σημασία που θεωρούν ότι αποδίδουν οι ασθενείς τους».

Αποτελέσματα

Σύμφωνα με τους ασθενείς τα ακόλουθα στοιχεία ήταν τα πιο σημαντικά (μέσες τιμές):

• Βελτίωση του επιπέδου του πόνου (3,48)
  • Βελτίωση στην ικανότητα εκτέλεσης καθημερινών δραστηριοτήτων (3,31)
  • Εξήγηση της αιτίας του προβλήματος (3,27)

Ενώ απέδωσαν τη χαμηλότερη βαθμολογία στην χειρουργική επέμβαση (1,07) και στη φαρμακευτική αγωγή (1,89).

back pain

Η σύγκριση των μέσων τιμών για κάθε ερώτημα από ασθενείς και ιατρούς που ανταποκρίθηκαν αποκάλυψε στατιστικά σημαντικές διαφορές. Συγκεκριμένα, οι ιατροί υποτίμησαν τη σημασία της εξήγησης της αιτίας του προβλήματος (2.78±0.119 έναντι 3.28±0.098, 95% CI) και έδωσαν μεγάλη αξία στις διαγνωστικές εξετάσεις (2.78±0.119 έναντι 3.28±0.098, 95% CI), στα φάρμακα (2,38±0,118 έναντι 1,89± 0,143, 95% CI) και στις χειρουργικές επεμβάσεις (1,60±0,126 έναντι 1,07±0,140, ​​95% CI).

back pain1

Συμπεράσματα

Οι ασθενείς δεν δίνουν μεγάλη σημασία στις διαγνωστικές εξετάσεις, τα φάρμακα και τις χειρουργικές επεμβάσεις όπως υπέθεταν οι ιατροί. Οι ιατροί κατανοούν ότι οι ασθενείς με πόνο στη μέση θέλουν βελτίωση τόσο στον πόνο, όσο και στη λειτουργικότητα, αλλά υποτιμούν την σημασία που έχει για τους ασθενείς μια εξήγηση για την αιτία του πόνου.

Πηγή

Spine J. 2021 Sep 20;S1529-9430(21)00906-2. doi: 10.1016/j.spinee.2021.09.007. Online ahead of print.

"ΠΙΑΣΙΜΟ" ΣΤΟΝ ΑΥΧΕΝΑ

Το «πιάσιμο» στον αυχένα είναι ένα πολύ συνηθισμένο σύμπτωμα που οδηγεί τους πάσχοντες να αναζητήσουν βοήθεια. Βέβαια πρόκειται για άτυπο όρο ομπρέλα, καθώς τα συμπτώματα κυμαίνονται από γενική δυσκαμψία του αυχένα έως πλήρη ακινησία με αφόρητο πόνο.

ΥΓΙΗΣ ΠΕΡΙΤΟΝΙΑ

| Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Περιτονία- Fascia

Στη προσπάθεια για να διατηρήσετε τον εαυτό σας υγιή και προστατευμένο από τραυματισμούς, βασική προϋπόθεση είναι να διατηρήσετε την περιτονία υγιή, ώστε να είναι ελεύθερη η ροή των υγρών, η ολίσθηση και να υπάρχει ευκολία στη κίνηση. Τελικός στόχος παραμένει η διατήρηση της ομοιόστασης του σώματος, που σημαίνει σώμα σε φυσική και πνευματική ισορροπία.

ΥΠΕΡΤΑΣΗ ΚΑΙ ΟΣΤΕΟΠΟΡΩΣΗ

| Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Οστεοπόρωση

Μελέτη που παρουσιάσθηκε στις 7 Σεπτεμβρίου στο American Heart Association’s Hypertension Scientific Sessions 2022, συσχετίζει την υψηλή αρτηριακή πίεση με την ταχύτερη γήρανση των οστών.

ΠΕΡΠΑΤΗΜΑ ΚΑΙ ΑΓΧΟΣ

| Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Άσκηση

Σε πρόσφατη μελέτη από το Lise Meitner Group for Environmental Neuroscience at the Max Planck Institute for Human Development, διαπιστώθηκε ότι μια ώρα περπάτημα στο δάσος Grunewald στη Γερμανία, μείωσε το άγχος στους συμμετέχοντες, ενώ αντίθετα περπάτημα ίσης διάρκειας σε πολυσύχναστο δρόμο στην εμπορική περιοχή του Βερολίνου δεν είχε το ίδιο αποτέλεσμα.

ΙΝΟΜΥΑΛΓΙΑ ... υπό διερεύνηση!

| Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Χρόνιος Πόνος - Ινομυαλγία

Το σύνδρομο της Ινομυαλγίας (fibromyalgia) είναι μια συνηθισμένη και χρόνια διαταραχή, που χαρακτηρίζεται από διάχυτους μυϊκούς πόνους, κακουχία και πολλαπλά επώδυνα σημεία (tender points). Η ετοιμολογία του όρου “fibromyalgia” προέρχεται από την Λατινική λέξη fibro, που σημαίνει ιστός, και από τις Ελληνικές λέξεις myo και algia, που σημαίνουν μυς και άλγος (fibromyalgia = ινομυαλγία). Βρίσκουμε αναφορές για διάχυτο πόνο στο σώμα σε ιστορικά έγγραφά ακόμη πριν τον Μεσαίωνα, αλλά είναι καταπληκτικό ότι ακόμη και σήμερα αυτή η κατάσταση συνεχίζει να είναι υπό διερεύνηση.

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΗΣ ΒΑΣΙΚΗΣ ΑΙΤΙΑΣ (Key Lesion)

Η εμπεριστατωμένη αξιολόγηση αποτελεί βασική προϋπόθεση μιας αποτελεσματικής θεραπείας. Ένα απλοποιημένο σύστημα ελέγχου, μέσω του οποίου μπορούμε σε μικρό χρονικό διάστημα να αξιολογήσουμε ολόκληρο το σώμα, στην αναζήτηση της βασικής αιτίας είναι το ART. Το ακρώνυμο ART προέρχεται από τις λέξεις: Asymmetry – Restriction of motion – Tissue texture abnormalities (Ασυμμετρία – Περιορισμός της κίνησης – Ανωμαλία στην υφή του ιστού).

Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΤΟΝΙΑΣ ΣΤΟΝ ΠΟΝΟ ΤΗΣ ΜΕΣΗΣ

| Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Περιτονία- Fascia

Πολλές είναι οι αιτίες που μπορούν να προκαλέσουν πόνο στη μέση, οι περισσότερες από αυτές εξαρτώνται από τις συνήθειες που έχουμε υιοθετήσει στην καθημερινότητα μας. Η καθιστική ζωή, πολλές ώρες μπροστά στη τηλεόραση ή τον υπολογιστή, η διατροφή και το άγχος συμβάλλουν σημαντικά στη πρόκληση του πόνου στη μέση. Το ίδιο συμβαίνει επίσης από την υπερβολική καταπόνηση του σώματος, χωρίς την απαραίτητη προσαρμογή, όταν δηλαδή θέλουμε να κάνουμε περισσότερα από όσα πραγματικά έχουμε την ικανότητα να κάνουμε. Το αποτέλεσμα και στις δυο περιπτώσεις είναι πρόκληση μικροτραυματισμών στην περιτονία με επακόλουθο αποτέλεσμα τη φλεγμονή και τον πόνο.

ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΜΕ ΟΛΙΣΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ

| Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Περιτονία- Fascia

Ως κοινωνία, έχουμε επικεντρωθεί εδώ και πολύ καιρό στη διαίρεση, την αποσυναρμολόγηση και τη προσεκτική μελέτη των μικρότερων δομικών στοιχείων. Αυτή η προσέγγιση έχει οδηγήσει σε μεγάλη πρόοδο σε ορισμένους τομείς και σε ενισχυμένη κατανόηση των επί μέρους στοιχείων, αλλά οδήγησε επίσης σε μια πολύ περιορισμένη ολιστική κατανόηση αυτών που συμβαίνουν γύρω μας.

ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΗ ΓΙΑ ΜΙΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΘΕΡΑΠΕΙΑ

Δεν είναι λίγες οι φορές που ως θεραπευτές καλούμαστε να φροντίσουμε ασθενείς τους οποίους με δυσκολία μπορούμε να αγγίξουμε εξαιτίας του πόνου. Τις περισσότερες φορές είναι αδύνατη μια διαφωτιστική κλινική αξιολόγηση και ακόμη πιο δύσκολή η θεραπευτική προσέγγιση χωρίς τον κίνδυνο να πονέσει περισσότερο ο ασθενής μας. Σε αυτές τις περιπτώσεις μια προσέγγιση είναι να μην κάνουμε τίποτα, χωρίς όμως να έχει αποδειχθεί ότι αυτό θα είναι ευεργετικό για τον ασθενή μας, αντίθετα πολλές φορές συσσωρεύει και άλλες δυσκολίες. Μια άλλη προσέγγιση είναι να υιοθετήσουμε μια στρατηγική θεραπευτικής προσέγγισης βήμα-βήμα. Δηλαδή, να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις για μια αποτελεσματική θεραπεία.

ΛΕΚΑΝΗ & ΣΠΟΝΔΥΛΙΚΗ ΣΤΗΛΗ: Μια σχέση αλληλεπίδρασης

Όταν ένας ασθενής παρουσιάζει αλλαγή στην ευθυγράμμιση της σπονδυλικής στήλης, είναι φυσικό να υποθέσουμε ότι η αιτία βρίσκεται στη ίδια τη σπονδυλική στήλη, και, ως εκ τούτου, η θεραπευτική προσέγγιση θα πρέπει να εστιάζεται εκεί. Ωστόσο, άλλοι παράγοντες, εκτός της σπονδυλικής στήλης συχνά προκαλούν αλλαγές στη μορφολογία της. Σε αυτές τις περιπτώσεις είναι χρήσιμο να διευρύνουμε τον θεραπευτικό μας ορίζοντα, συμπεριλαμβάνοντας στο πλάνο μας και άλλες περιοχές του σώματος.

Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 120 guests και κανένα μέλος