ΠΡΟΣΑΡΜΟΣΤΙΚΗ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ

Αναφέρεται συχνά πως «αν κάνουμε μαγνητική τομογραφία σε ανθρώπους χωρίς συμπτωματολογία, είναι πιθανό να βρεθούν ενδείξεις ανώδυνης δυσλειτουργίας» ή «αν σκανάρουμε άτομα με επώδυνα συμπτώματα, συχνά δεν θα βρούμε εμφανείς δυσλειτουργίες ή ανωμαλίες».

Μια μελέτη του 2011 δείχνει ότι οι παραπάνω απόψεις είναι επιφανειακά σωστές. Ο προβληματισμός είναι αν υπάρχει βάση στη προσέγγιση των θεραπευτών, οι οποίοι μέσω της ψηλάφησης και της κλινικής αξιολόγησης «εντοπίζουν» τη σωματική δυσλειτουργία και με εξειδικευμένες τεχνικές προχωρούν στην αποκατάσταση για να αντιμετωπίσουν τη πιθανή συμπτωματολογία.

Δυσλειτουργία & Συμπτωματολογία

shoulderΣτη μελέτη του 2011 με θέμα: «Υπερηχογράφημα του ώμου: Ασυμπτωματικά ευρήματα σε άνδρες – Ultrasound of Shoulder: Asymptomatic Findings in Men», ο Girish και οι συνεργάτες του ανέφεραν ότι σαρώθηκαν οι ώμοι σε παραπάνω από 50 ασυμπτωματικούς άνδρες, με μέση ηλικία 56 ετών, βρέθηκε ότι το 96% εμφάνιζε ανωμαλίες που κυμαίνονταν από οστεοαρθρίτιδα έως μερική ρήξη και τενοντοπάθεια.

Τα ευρήματα αυτά υποδεικνύουν με μια πρώτη επιφανειακή ματιά ότι τα συμπτώματα και η δυσλειτουργία δεν σχετίζονται μεταξύ τους. Στη πραγματικότητα όμως αυτό που υποδεικνύεται είναι πως υπάρχει μια διαδικασία προσαρμογής, υπάρχει ένα κατώφλι, όπου η δυσλειτουργία αρχίζει να προκαλεί εμφανή συμπτώματα, είτε πόνο, είτε λειτουργικούς περιορισμούς. Υποδηλώνει επίσης ότι πολλοί άνθρωποι έχουν σχετικά υψηλά επίπεδα ανοχής.

Ο Jeffrey Bland PhD, πρωτοπόρος της διατροφικής ιατρικής ανέφερε ότι «πολλοί άνθρωποι είναι -κάθετα άρρωστοι  “vertically ill”- δηλαδή δεν είναι αρκετά άρρωστοι για να ξαπλώσουν, αλλά σίγουρα δεν είναι καλά». Με άλλα λόγια η προσαρμοστική ανοχή στους στρεσογόνους παράγοντες συσσωρεύεται μέχρι να φτάσει στο επίπεδο της προσαρμοστικής εξάντλησης και να εμφανιστούν τα συμπτώματα.

Σύνδρομο Προσαρμογής του Selye

surprised software developer cannot adaptΠροσαρμοζόμαστε σε κάθε μεταβαλλόμενο συνδυασμό βιοχημικών, βιομηχανικών και ψυχοκοινωνικών επιβαρυντικών παραγόντων, οι οποίοι συνεχώς προβάλλουν απαιτήσεις που περιγράφουμε κατά περίπτωση ως ‘βάρος’, ‘πίεση’ ή ‘άγχος’. Από τη διάρκεια, την ένταση, τις απαιτήσεις, την επιμονή ή τα διαλείμματα των επιβαρυντικών παραγόντων, αλλά και από την αποτελεσματικότητα των μηχανισμών αντίδρασης, εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό η τελική επίδραση στην υγεία και την λειτουργικότητα, τόσο σε τμηματικό επίπεδο, όσο γενικά στον οργανισμό. Αυτός ο μηχανισμός περιεγράφηκε θαυμάσια στις δεκαετίες του 40 και 50 από τον Hans Selye.

general adaptation syndrome

Ο Selye περιέγραψε τα στάδια στα οποία ένας αρχικός αμυντικός / προστατευτικός (μάχης ή φυγής) συναγερμός προκύπτει ως απάντηση σε κάποιο επιβαρυντικό παράγοντα, ακολουθούμενος, σε περίπτωση που ο παράγοντας ή περισσότεροι παράγοντες επιμένουν, από μια φάση προσαρμογής (αντίστασης), που όταν εξαντληθεί, το αποτέλεσμα είναι η κατάρρευση, η ασθένεια και ο θάνατος. Ο Selye όρισε αυτή την βασική έμφυτη, ενδογενή, αυτορυθμιστική διαδικασία ως «ομοιόσταση», η unrecognized manual therapist tapingοποία τελικώς αποτυγχάνει όταν υπερφορτωθεί για να φτάσουμε στη φάση της «ετερόστασις», όπου απαιτείται μια προσέγγιση, στη δική μας περίπτωση, μια θεραπεία, για να αποκαταστήσει την υγεία και την δυνατότητα προσαρμογής. Η «ετερόσταση», μας καλεί για την εφαρμογή της κατάλληλης θεραπείας, ώστε να μειωθεί η επιβάρυνση της προσαρμογής ή να ενισχύσει την προσαρμοστική ικανότητα, με σκοπό να αποφύγει την προσαρμοστική εξάντληση, δηλαδή να αποφύγει το σημείο χωρίς επιστροφή, όπου η ατομική προσαρμοστική ικανότητα καταρρέει.

Ο Selye χρησιμοποίησε δυο βασικούς όρους για να περιγράψει την διαδικασία που οδηγεί στην ‘προσαρμοστική εξάντληση’: Γενικό Προσαρμοστικό Σύνδρομο (General Adaptation Syndrome, GAS) και Τμηματικό Προσαρμοστικό Σύνδρομο (Local Adaptation Syndrome, LAS). Το πρώτο περιλαμβάνει συνολικά το σώμα και όλα τα συστήματα του, ενώ το άλλο τμήματα του σώματος, όπως για παράδειγμα την περιοχή του ώμου και τις αυξημένες ανάγκες προσαρμογής που έχει όταν παίζουμε τένις.

Συμπεράσματα

Η απουσία συμπτωμάτων δεν αποκλείει τη μελλοντική ανάπτυξη τους, είναι απλώς θέμα χρόνου. Θεραπευτικά αυτό που πρέπει να γίνει είναι η προσπάθεια ενίσχυσης της λειτουργικότητας, μέσω εξειδικευμένων χειρισμών και η μείωση του προσαρμοστικού φορτίου, μέσω της καλύτερης εργονομίας, στάσης, μοτίβων κίνησης.

Πηγές

1. https://leonchaitow.com/2015/06/23/whats-the-relationship-between-dysfunction-and-symptoms/
  2. http://physio.gr/index.php/component/k2/item/292-2014-02-14-19-00-23.html
  3. http://physio.gr/index.php/component/k2/item/468-less-is-more.html

ΛΕΚΑΝΗ & ΣΠΟΝΔΥΛΙΚΗ ΣΤΗΛΗ: Μια σχέση αλληλεπίδρασης

Όταν ένας ασθενής παρουσιάζει αλλαγή στην ευθυγράμμιση της σπονδυλικής στήλης, είναι φυσικό να υποθέσουμε ότι η αιτία βρίσκεται στη ίδια τη σπονδυλική στήλη, και, ως εκ τούτου, η θεραπευτική προσέγγιση θα πρέπει να εστιάζεται εκεί. Ωστόσο, άλλοι παράγοντες, εκτός της σπονδυλικής στήλης συχνά προκαλούν αλλαγές στη μορφολογία της. Σε αυτές τις περιπτώσεις είναι χρήσιμο να διευρύνουμε τον θεραπευτικό μας ορίζοντα, συμπεριλαμβάνοντας στο πλάνο μας και άλλες περιοχές του σώματος.

ΠΟΝΟΣ ΕΞΑΙΤΙΑΣ ΤΗΣ ΣΕΛΑΣ ΤΟΥ ΠΟΔΗΛΑΤΟΥ

Οι ποδηλάτες που κάθονται σε μια λεπτή, σκληρή σέλα υπόκεινται σε συνεχείς προσκρούσεις, που μπορούν να αποτελέσουν το έναυσμα για ακραία περινεϊκή πίεση, με αποτέλεσμα άμεσα ή έμμεσα συμπίεση του Αιδοιϊκού Νεύρου. Παγκόσμια ένα εκπληκτικό ποσοστό 50-91% των ποδηλατών αναφέρει πόνο στη βουβωνική χώρα και το όσχεο εξαιτίας του παρατεταμένου καθίσματος σε μια στενή σέλα.

ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ & ΧΕΙΡΟΘΕΡΑΠΕΙΑ (MANUAL THERAPY)

Ένας από τους στόχους του εκπαιδευμένου θεραπευτή είναι να διευκολύνει τον ασθενή του να επιτύχει μια χαλαρή ψυχική και συναισθηματική κατάσταση, ώστε να είναι αποτελεσματική η θεραπευτική του παρέμβαση. Το επιτυγχάνει μειώνοντας την υπερδραστηριότητα των εγκεφαλικών κυμάτων.

ΠΡΟΣΑΡΜΟΣΤΙΚΗ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ

ΤΟ ΚΑΘΙΣΜΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΝΕΟ ΚΑΠΝΙΣΜΑ!

| Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Στάση σώματος / Λειτουργικότητα

"Το να κάθεσαι είναι πιο επικίνδυνο από το κάπνισμα, σκοτώνει περισσότερους ανθρώπους από τον ιό HIV και είναι πιο επισφαλή από το να πετάς με αλεξίπτωτο. Καθόμαστε μέχρι θανάτου", λέει ο James Levine, καθηγητής Ιατρικής στην Κλινική Mayo, σε συνέντευξή του στους LA Times. «Η καρέκλα υπάρχει για να μας σκοτώσει».

ΨΗΦΙΑΚΗ ΑΝΟΙΑ

Η υπόθεση πίσω από τον όρο ψηφιακή άνοια είναι ότι η κατάχρηση στη χρήση του διαδικτύου και σε συσκευές με δυνατότητα πρόσβασης στο διαδίκτυο, προκαλεί γνωστική εξασθένηση, όπως μειωμένη προσοχή και μειωμένο εύρος μνήμης, ενώ ενδέχεται ακόμη και να επιταχύνει την πρώιμη άνοια. Η Ψηφιακή Άνοια αποτελεί μια σύγχρονη απειλή για την υγεία, ενώ υπαρκτός είναι ο κίνδυνος να πάρει τη μορφή επιδημίας.

ΤΡΑΥΜΑΤΙΣΜΟΣ ΑΠΟ ΚΑΤΑΠΟΝΗΣΗ

Παρατηρείται απότομη αύξηση των τραυματισμών από καταπόνηση (υπέρχρηση). Η άθληση είναι τρόπος ζωής για πολλούς ανθρώπους από όλες τις ηλικιακές ομάδες. Είτε πρόκειται για ελίτ αθλητές, είτε για εκείνους που αθλούνται απλά για να έχουν καλή φυσική κατάσταση, όλοι κινδυνεύουν από τη Διαταραχή Αθροιστικού Τραύματος (Cumulative Trauma Disorders -CTDs).

ΠΟΝΟΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΘΙΑ ΑΝΩ ΕΠΙΦΑΝΕΙΑ ΤΟΥ ΜΗΡΟΥ - ΜΗΡΙΑΙΟ ΝΕΥΡΟ

Πόνος ή αισθητικές διαταραχές στην πρόσθια, άνω επιφάνεια του μηρού στο πόδι, ενδεχομένως είναι αποτέλεσμα άμεσου τραυματισμού ή παρατεταμένης πίεσης στο Μηριαίο Νεύρο.

ΑΥΧΕΝΙΚΟΣ ΠΟΝΟΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΘΙΑ ΟΛΙΣΘΗΣΗ ΤΗΣ ΚΕΦΑΛΗΣ (ΕΡΕΥΝΑ)

Σχετίζεται η πρόσθια ολίσθηση της κεφαλής με τον πόνου; Οι επιστήμονες ερευνούν και επιχειρούν απαντήσεις.

ΧΕΙΡΟΘΕΡΑΠΕΙΑ, ΟΡΜΟΝΕΣ & ΟΜΟΙΟΣΤΑΣΗ

Το σώμα μας περιλαμβάνει ένα περίπλοκο ορμονικό σύστημα που εργάζεται για την επιβίωση μας. Ανταμείβει τις ευεργετικές δράσεις απελευθερώνοντας καλές χημικές ουσίες στο σώμα, ενισχύοντας επιπλέον την επιθυμία για περισσότερες. Η ομοιόσταση αναφέρεται στην ικανότητα του σώματος να διατηρεί ένα σταθερό εσωτερικό περιβάλλον μέσω της ρύθμισης των ορμονών. Οι Χειροθεραπευτές έχουν το προνόμιο να είναι σε θέση να βοηθήσουν τους ανθρώπους μέσω της αφής.

Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 707 guests και κανένα μέλος