Hits: 383
21 Οκτωβρίου 2015
# Topics
Follow Us
SOCIAL SHARING

ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΟΥ ΠΕΝΘΟΥΣ

Η απώλεια ενός αγαπημένου προσώπου -είτε πρόκειται για βιολογικό θάνατο, είτε για το τέλος μιας σημαντικής σχέσης, είτε για το τέλος μιας ευχάριστης κατάστασης- οδηγεί, συχνά, στο πένθος. Αυτός είναι ο τρόπος που ο άνθρωπος αντιδρά όταν χάνει κάτι πολύτιμο γι' αυτόν.

Το πένθος είναι η φυσιολογική απόκριση στην επώδυνη εμπειρία, είναι μια ιδιαίτερα επίπονη συναισθηματική διαδικασία που βοηθά τον άνθρωπο να προσαρμοστεί στην νέα κατάσταση. Οι περισσότεροι έχουμε συνδέσει το πένθος με τον θάνατο αγαπημένου προσώπου• στην κατάσταση αυτή, όμως, μπορεί να μας οδηγήσει και ένας χωρισμός, ή η απώλεια σημαντικών για μας αντικειμένων, η απώλεια περιουσιακών στοιχείων, η απώλεια της υγείας, της εργασίας, η αλλαγή συνθηκών ζωής (όπως η συνταξιοδότηση, ή η αναγκαστική μετακόμιση, η απομάκρυνση των παιδιών από το πατρικό σπίτι, ή και η διακοπή της κύησης). Πενθούμε όταν καλούμαστε να αποχωριστούμε κάποιον ή κάτι σημαντικό για μας και να προσαρμοστούμε σε έναν κόσμο στον οποίον εκείνος, ή εκείνο θα λείπει.

Το 1969 η ψυχίατρος Kübler-Ross εισήγαγε για πρώτη φορά «τα 5 στάδια του πένθους». Τα στάδια αυτά αποτελούν τις υγιείς ψυχικές αντιδράσεις που έρχονται στην επιφάνεια, καθώς το άτομο προσπαθεί να δώσει νόημα στην απώλεια. Στην πραγματικότητα πρόκειται για την περίοδο που το άτομο επιχειρεί να διαχειριστεί το πένθος του. Το σημαντικότερο μέρος όλης της θεραπευτικής διαδικασίας αποτελεί το βίωμα της απώλειας και η αποδοχή όλων των συναισθημάτων που αυτή δημιουργεί: θυμό, θλίψη, ενοχή.

Ας δούμε ποια είναι τα στάδια του πένθους:

  • Άρνηση, μούδιασμα και σοκ: Το πρώτο στάδιο του πένθους βοηθά το άτομο να μειώσει την ένταση της απώλειας, καθώς αρνείται να δεχθεί την πραγματικότητα. «Δε μπορεί να συμβαίνει αυτό σε εμένα», σκέφτεται και υποστηρίζει. Η ζωή φαίνεται να μην έχει κανένα νόημα, το άτομο είναι μουδιασμένο και αναρωτιέται αν και με ποιο τρόπο μπορεί να προχωρήσει τη ζωή του. Η άρνηση το βοηθά να διαχειριστεί μόνο τόσες πληροφορίες, όσες αντέχει. Καθώς σιγά – σιγά αποδέχεται την πραγματικότητα της απώλειας, αρχίζει να μπαίνει στη θεραπευτική διαδικασία. Ο άνθρωπος δυναμώνει ψυχικά και η άρνηση εξαφανίζεται.
  • Θυμός: Ο θυμός αποτελεί απαραίτητο στάδιο της θεραπευτικής διαδικασίας. Το άτομο νιώθει εγκαταλελειμμένο και αδύναμο. «Γιατί συμβαίνει αυτό σε εμένα;», ρωτάει. Μπορεί να στρέψει το θυμό του όχι μόνο απέναντι στην οικογένεια, τους φίλους, το γιατρό, το πρόσωπο που χάθηκε, αλλά και σε ανώτερες δυνάμεις, όπως είναι ο Θεός. Ο θυμός κρύβει πόνο που οφείλεται στην απώλεια και δείχνει την ένταση της αγάπης.
  • Διαπραγμάτευση: Το τρίτο στάδιο περιλαμβάνει επίμονες σκέψεις που κάνει το άτομο για όλα όσα θα μπορούσαν να γίνουν με διαφορετικό τρόπο για να αποφευχθεί η απώλεια. Οι σκέψεις αυτές δημιουργούν τύψεις και ενοχές στο άτομο για όσα που θα μπορούσε να κάνει διαφορετικά στο παρελθόν και δεν έκανε. Περνά στη φάση της διαπραγμάτευσης και θέλει πίσω τη ζωή που είχε προτού συμβεί η απώλεια.
  • Κατάθλιψη: Όταν το άτομο συνειδητοποιήσει το πραγματικό μέγεθος της απώλειας, περνά στο στάδιο της κατάθλιψης. Αποσύρεται από αγαπημένες δραστηριότητες, είναι λυπημένο, έχει προβλήματα στον ύπνο (αϋπνία, ή υπερυπνία), διαταραχές της όρεξης και προβλήματα συγκέντρωσης και μνήμης. Η φράση «Δεν έχω όρεξη να κάνω τίποτα», γίνεται η αγαπημένη του. Η κατάθλιψη αποτελεί φυσιολογική αντίδραση στη συνειδητοποίηση ότι το αντικείμενο της απώλειας χάθηκε οριστικά.
  • Αποδοχή: Και φτάνουμε στο τελευταίο στάδιο, εκείνο της αποδοχής της νέας πραγματικότητας. «Έχω αποδεχτεί αυτό που συνέβη», υποστηρίζει και μαθαίνει να ζει χωρίς το αντικείμενο της απώλειας. Αντιλαμβάνεται ότι πρέπει να συνεχίσει τη ζωή του, να φτιάξει καινούριες φιλίες και να επενδύσει σε νέες σχέσεις. Πολλές φορές νιώθει πως απολαμβάνοντας τη ζωή προδίδει το άτομο ή την κατάσταση που χάθηκε. Το παρελθόν, όμως, δεν μπορεί να αλλάξει, μπορεί να αλλάξει το μέλλον. Αρχίζει να ζει ξανά, με αισιοδοξία και όρεξη για ζωή.

Πώς μπορείς να διαχειριστείς σωστά το πένθος;

Το πένθος είναι μια πολύ προσωπική εμπειρία. Το πώς θα επεξεργαστεί ο καθένας αυτή την ιδιαίτερη κατάσταση, εξαρτάται από την προσωπικότητα, τον χαρακτήρα, τα προηγούμενα βιώματά του, το περιβάλλον του. Είναι γεγονός ότι το άτομο δεν μπορεί να αποφύγει τα δυσάρεστα συναισθήματα, αλλά σίγουρα υπάρχουν τρόποι να τα διαχειριστεί:

  • Εκφράστε τα συναισθήματά σας ανοιχτά. Μιλήστε για το πώς αισθάνεστε σχετικά με την απώλεια. Μην αποφεύγετε να αναγνωρίζετε και να αντιμετωπίζετε τα επώδυνα συναισθήματα, γιατί έτσι παρατείνετε την διαδικασία του πένθους. Θυμηθείτε: το κλάμα βοηθά στην ανακούφιση του ψυχικού πόνου.
  • Η εμπειρία του πένθους είναι εξαιρετικά δύσκολη για κάθε άνθρωπο. Η στήριξη από τα αγαπημένα πρόσωπα βοηθά σε μεγάλο βαθμό το άτομο που πενθεί να αντιμετωπίσει την κατάσταση που βιώνει. Συχνά, όμως, οι «άνθρωποί μας» δεν γνωρίζουν πώς να μας βοηθήσουν. Εξηγήστε τους τι είναι αυτό που έχετε πραγματικά ανάγκη και δεχθείτε την υποστήριξή τους.
  • Μην ξεχνάτε τον εαυτό σας. Φροντίστε τον. Η ψυχή και το σώμα συνδέονται. Κατά συνέπεια όταν είμαστε καλά σωματικά βελτιώνεται και η ψυχολογία μας. Αντιμετωπίστε τη θλίψη με σωστή διατροφή, καλό ύπνο και γυμναστική. Μην καταφεύγετε στην κατανάλωση οινοπνεύματος, γιατί μπορεί να σας βοηθήσει μόνο βραχυπρόθεσμα, ενώ μακροπρόθεσμα θα σας δημιουργήσει επιπλέον προβλήματα.

Πηγές

  1. http://www.iatronet.gr/ygeia/psyxiki-ygeia/article/26765/penthos-stadia-kai-diaxeirisi.html
  2. http://psychologynet.gr/%CF%84%CE%BF-%CF%80%CE%B5%CE%BD%CE%B8%CE%BF%CF%83/ 
Έλλη Τιγγινάγκα, MSc
Ψυχολόγος

Τελευταία άρθρα

  • ΛΕΚΑΝΗ & ΣΠΟΝΔΥΛΙΚΗ ΣΤΗΛΗ: Μια σχέση αλληλεπίδρασης

    ΛΕΚΑΝΗ & ΣΠΟΝΔΥΛΙΚΗ ΣΤΗΛΗ: Μια σχέση αλληλεπίδρασης

    | Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Σκέψεις

    Όταν ένας ασθενής παρουσιάζει αλλαγή στην ευθυγράμμιση της σπονδυλικής στήλης, είναι φυσικό να υποθέσουμε ότι η αιτία βρίσκεται στη ίδια τη σπονδυλική στήλη, και, ως εκ τούτου, η θεραπευτική προσέγγιση θα πρέπει να εστιάζεται εκεί. Ωστόσο, άλλοι παράγοντες, εκτός της σπονδυλικής στήλης συχνά προκαλούν αλλαγές στη μορφολογία της. Σε αυτές τις περιπτώσεις είναι χρήσιμο να διευρύνουμε τον θεραπευτικό μας ορίζοντα, συμπεριλαμβάνοντας στο πλάνο μας και άλλες περιοχές του σώματος.

  • ΠΟΝΟΣ ΕΞΑΙΤΙΑΣ ΤΗΣ ΣΕΛΑΣ ΤΟΥ ΠΟΔΗΛΑΤΟΥ

    ΠΟΝΟΣ ΕΞΑΙΤΙΑΣ ΤΗΣ ΣΕΛΑΣ ΤΟΥ ΠΟΔΗΛΑΤΟΥ

    | Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Οσφυαλγία

    Οι ποδηλάτες που κάθονται σε μια λεπτή, σκληρή σέλα υπόκεινται σε συνεχείς προσκρούσεις, που μπορούν να αποτελέσουν το έναυσμα για ακραία περινεϊκή πίεση, με αποτέλεσμα άμεσα ή έμμεσα συμπίεση του Αιδοιϊκού Νεύρου. Παγκόσμια ένα εκπληκτικό ποσοστό 50-91% των ποδηλατών αναφέρει πόνο στη βουβωνική χώρα και το όσχεο εξαιτίας του παρατεταμένου καθίσματος σε μια στενή σέλα.

  • ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ & ΧΕΙΡΟΘΕΡΑΠΕΙΑ (MANUAL THERAPY)

    ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ & ΧΕΙΡΟΘΕΡΑΠΕΙΑ (MANUAL THERAPY)

    | Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Σκέψεις

    Ένας από τους στόχους του εκπαιδευμένου θεραπευτή είναι να διευκολύνει τον ασθενή του να επιτύχει μια χαλαρή ψυχική και συναισθηματική κατάσταση, ώστε να είναι αποτελεσματική η θεραπευτική του παρέμβαση. Το επιτυγχάνει μειώνοντας την υπερδραστηριότητα των εγκεφαλικών κυμάτων.

  • ΠΡΟΣΑΡΜΟΣΤΙΚΗ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ

    ΠΡΟΣΑΡΜΟΣΤΙΚΗ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ

    | Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Manual Therapy

    Αναφέρεται συχνά πως «αν κάνουμε μαγνητική τομογραφία σε ανθρώπους χωρίς συμπτωματολογία, είναι πιθανό να βρεθούν ενδείξεις ανώδυνης δυσλειτουργίας» ή «αν σκανάρουμε άτομα με επώδυνα συμπτώματα, συχνά δεν θα βρούμε εμφανείς δυσλειτουργίες ή ανωμαλίες».

  • ΤΟ ΚΑΘΙΣΜΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΝΕΟ ΚΑΠΝΙΣΜΑ!

    ΤΟ ΚΑΘΙΣΜΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΝΕΟ ΚΑΠΝΙΣΜΑ!

    | Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Στάση σώματος / Λειτουργικότητα

    "Το να κάθεσαι είναι πιο επικίνδυνο από το κάπνισμα, σκοτώνει περισσότερους ανθρώπους από τον ιό HIV και είναι πιο επισφαλή από το να πετάς με αλεξίπτωτο. Καθόμαστε μέχρι θανάτου", λέει ο James Levine, καθηγητής Ιατρικής στην Κλινική Mayo, σε συνέντευξή του στους LA Times. «Η καρέκλα υπάρχει για να μας σκοτώσει».

  • ΨΗΦΙΑΚΗ ΑΝΟΙΑ

    ΨΗΦΙΑΚΗ ΑΝΟΙΑ

    | Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Σκέψεις

    Η υπόθεση πίσω από τον όρο ψηφιακή άνοια είναι ότι η κατάχρηση στη χρήση του διαδικτύου και σε συσκευές με δυνατότητα πρόσβασης στο διαδίκτυο, προκαλεί γνωστική εξασθένηση, όπως μειωμένη προσοχή και μειωμένο εύρος μνήμης, ενώ ενδέχεται ακόμη και να επιταχύνει την πρώιμη άνοια. Η Ψηφιακή Άνοια αποτελεί μια σύγχρονη απειλή για την υγεία, ενώ υπαρκτός είναι ο κίνδυνος να πάρει τη μορφή επιδημίας.

  • ΤΡΑΥΜΑΤΙΣΜΟΣ ΑΠΟ ΚΑΤΑΠΟΝΗΣΗ

    ΤΡΑΥΜΑΤΙΣΜΟΣ ΑΠΟ ΚΑΤΑΠΟΝΗΣΗ

    | Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Σκέψεις

    Παρατηρείται απότομη αύξηση των τραυματισμών από καταπόνηση (υπέρχρηση). Η άθληση είναι τρόπος ζωής για πολλούς ανθρώπους από όλες τις ηλικιακές ομάδες. Είτε πρόκειται για ελίτ αθλητές, είτε για εκείνους που αθλούνται απλά για να έχουν καλή φυσική κατάσταση, όλοι κινδυνεύουν από τη Διαταραχή Αθροιστικού Τραύματος (Cumulative Trauma Disorders -CTDs).

  • ΠΟΝΟΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΘΙΑ ΑΝΩ ΕΠΙΦΑΝΕΙΑ ΤΟΥ ΜΗΡΟΥ - ΜΗΡΙΑΙΟ ΝΕΥΡΟ

    ΠΟΝΟΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΘΙΑ ΑΝΩ ΕΠΙΦΑΝΕΙΑ ΤΟΥ ΜΗΡΟΥ - ΜΗΡΙΑΙΟ ΝΕΥΡΟ

    | Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Manual Therapy

    Πόνος ή αισθητικές διαταραχές στην πρόσθια, άνω επιφάνεια του μηρού στο πόδι, ενδεχομένως είναι αποτέλεσμα άμεσου τραυματισμού ή παρατεταμένης πίεσης στο Μηριαίο Νεύρο. 

  • ΑΥΧΕΝΙΚΟΣ ΠΟΝΟΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΘΙΑ ΟΛΙΣΘΗΣΗ ΤΗΣ ΚΕΦΑΛΗΣ (ΕΡΕΥΝΑ)

    ΑΥΧΕΝΙΚΟΣ ΠΟΝΟΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΘΙΑ ΟΛΙΣΘΗΣΗ ΤΗΣ ΚΕΦΑΛΗΣ (ΕΡΕΥΝΑ)

    | Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Αυχενικό Σύνδρομο

    Σχετίζεται η πρόσθια ολίσθηση της κεφαλής με τον πόνου; Οι επιστήμονες ερευνούν και επιχειρούν απαντήσεις.

  • ΧΕΙΡΟΘΕΡΑΠΕΙΑ, ΟΡΜΟΝΕΣ & ΟΜΟΙΟΣΤΑΣΗ

    ΧΕΙΡΟΘΕΡΑΠΕΙΑ, ΟΡΜΟΝΕΣ & ΟΜΟΙΟΣΤΑΣΗ

    | Χαράλαμπος Τιγγινάγκας MSc | Manual Therapy

    Το σώμα μας περιλαμβάνει ένα περίπλοκο ορμονικό σύστημα που εργάζεται για την επιβίωση μας. Ανταμείβει τις ευεργετικές δράσεις απελευθερώνοντας καλές χημικές ουσίες στο σώμα, ενισχύοντας επιπλέον την επιθυμία για περισσότερες. Η ομοιόσταση αναφέρεται στην ικανότητα του σώματος να διατηρεί ένα σταθερό εσωτερικό περιβάλλον μέσω της ρύθμισης των ορμονών. Οι Χειροθεραπευτές έχουν το προνόμιο να είναι σε θέση να βοηθήσουν τους ανθρώπους μέσω της αφής.



    • ΑΛΚΙΜΑΧΟΥ 3-5/116 34/ΑΘΗΝΑ
    • 210 7220562
    • Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

    ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

    Συνδεθείτε με τα κοινωνικά μας δίκτυα "Social Media" και ανακαλύψετε τις νεότερες πληροφορίες

    Who's Online

    Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 228 guests και κανένα μέλος

    © Physio.gr All rights reserved.
    by Avatar.gr.